روایت اکونومیست از جنگ ChatGPT و گوگل

به گزارش هوای اصفهان، برای بیش از 25 سال موتور های جست و جو دروازه ورودی اینترنت بوده اند. بسیاری از کاربران ممکن است سایت آلتاویستا را به یاد نیاورند، اما این سایت نخستین موتور جست و جویی بود که تمام محتوای متنی وب را پایش می کرد، اما گوگل آن را به طور کل از فضای اینترنت محو کرد.

روایت اکونومیست از جنگ ChatGPT و گوگل

برای بیش از ربع قرن موتور های جست و جو دروازه ورود به اینترنت بوده اند، اما با ظهور چت بات های هوش مصنوعی این پرسش ایجاد شده که آیا با لحظه شومپیتری در این عرصه روبه رو هستیم؟ هفته نامه اکونومیست گزارش اصلی و طرح جلد خود را به این موضوع اختصاص داده است:

برای بیش از 25 سال موتور های جست و جو دروازه ورودی اینترنت بوده اند. بسیاری از کاربران ممکن است سایت آلتاویستا را به یاد نیاورند، اما این سایت نخستین موتور جست و جویی بود که تمام محتوای متنی وب را پایش می کرد، اما گوگل آن را به طور کل از فضای اینترنت محو کرد.

گوگل از آن موقع تا به امروز حاکمیت اصلی فضای جست و جو را در اینترنت در اختیار داشته است. هرچند گوگل در این سال ها به حوزه های مختلفی ورود پیدا نموده، اما همچنان موتور جست و جو قلب کسب و کار این شرکت است.

شرکت گوگل (آلفابت) حالا یکی از با ارزش ترین شرکت های دنیا است و با عایدی 283 میلیارد دلاری در سال 2022 ارزش این شرکت به 1.3 تریلیون دلار می رسد. اما هیچ چیز همیشگی نیست به خصوص در دنیا تکنولوژی. همچنان که آی بی ام در کسب و کار کامپیوتر در اوج باقی نماند و نوکیا از قله موبایل دنیا به زیر کشیده شد. هر دو شرکت به خاطر سیاست های کورکورانه در حوزه تکنولوژی جایگاه خود را به رقبا واگذار کردند.

حالا دنیا تکنولوژی یکی از بزرگترین غول های این عرصه را در موقعیت مشابهی قرار داده است. چت بات های هوش مصنوعی به کاربران اجازه می دهند که به وسیله یک گفت و گوی متنی اطلاعات مورد احتیاجشان را به دست بیاورند. در صدر آن ها حالا ChatGPT واقع شده است که به وسیله استارتاپی به نام OpenAI توسعه داده شده است.

تنها دو ماه پس از رونمایی این چت بات هوش مصنوعی بیش از 100 میلیون کاربر جذب آن شده اند که باعث شده ChatGPT عنوان سریع ترین رشد اپلیکیشن را از آن خود کند.

امروزه هوش مصنوعی (AI) پشت صحنه بسیاری از محصولات حضور دارد، اما ChatGPT آن را به واسطه ارتباط مستقیم کاربر و هوش مصنوعی آن را به روی صحنه آورده است.

چت جی پی تی می تواند مقالاتی با سبک های مختلف بنویسد، مفاهیم پیچیده را شرح دهد، مطالب بلند را خلاصه کند و به سوالات مبهم پاسخ دهد. این برنامه بعلاوه می تواند آزمون های حقوقی و حتی پزشکی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

این محصول بعلاوه می تواند دانش علوم مختلف را که به وسیله پیمایش وب جمع آوری نموده به هم بیامیزد و نتایج کاربردی از آن استخراج کند.

چت جی پی تی می تواند یک برنامه سفر برای تماشا منطقه ها مختلف برای تعطیلات شما طراحی کند و اگر از آن جزییات را بپرسید به تفصیل پاسخ دهد. هرچیزی که امروزه کاربران می توانند به وسیله جست و جو در وب به دست بیاورند می تواند به شکل بهتری به وسیله ChatGPT ارایه گردد.

نکته مهم اینکه این محصول حالا با حمایت مایکروسافت راه سریع تری برای فراگیری پیدا نموده است. مایکروسافت که تا به امروز 11 میلیارد دلار در این محصول سرمایه گذاری نموده، هفته قبل نسخه تازهی از موتور جست و جوی بینگ (Bing) را منتشر کرد که با ChatGPT ترکیب شده است.

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت با اینکار رقیب اصلی خود یعنی گوگل را به چالش کشیده است.

پاسخ گوگل به ChatGPT

در مقابل گوگل هم در همین چند ماهه بسیار احساس خطر نموده چت بات هوش مصنوعی Bard را رونمایی کرد. گوگل بعلاوه 300 میلیون دلار در استارتاپ Anthropic سرمایه گذاری نموده که به وسیله کارکنان سابق Openai راه اندازی شده است. نام چت بات این استارتاپ Claude است.

در دیگر شرکت ها هم رقابت بر سر چت بات های هوش مصنوعی شدت گرفته است. بایدو موتور جست و جوی اصلی چین که از آن به گوگل چین نام برده می گردد بعد از آنکه خاطرنشان کرد در ماه مارس (ماه آینده) چت بات هوش مصنوعی مشابه ChatGPT عرضه می نماید ارزش سهامش به شکل قابل توجهی افزایش یافت. نام چت بات چینی Ernie است.

آما آیا می توان به چت بات های هوش مصنوعی اعتماد کرد و اساسا آن ها برای جست و جو و کسب و کار هایی که تبلیغات خود را بر این بستر انجام می دهند چه معنایی دارند؟

آیا چت بات های هوش مصنوعی از لحظه شومپیتری (شومپیتر اقتصاددان مبدع اصطلاح تخریب خلاقانه) خبر می دهند که در آن شرکت های مشهور فعال در حوزه مصنوعی نابود می شوند و تازه کار ها بالا می روند؟ پاسخ به سه چیز بستگی دارد: انتخاب های اخلاقی، عایدیزایی و انحصار مالی.

چت جی پی تی به رغم شهرتش همین الان هم اشتباهات زیادی دارد. او را به مردی تشبیه نموده اند که بدون در نظر گرفتن دقت به پاسخ هایش کاملا مطمئن است، بر خلاف موتور های جست و جوی امروزی که بیشتر افراد را به صفحات دیگر منتقل می نمایند و ادعایی برای صحت سنجی آنان ندارند چت بات ها پاسخ هایشان مشابه یک حقیقت انجیل ارایه می دهند.

یکی از چالش های اصلی چت بات های هوش مصنوعی در نظر گرفتن تعصبات و دست و پنجه نرم کردن با اطلاعات نادرست است. به نظر می رسد گوگل به علت نگرانی از همین موضوع انتشار چت بات هوش مصنوعی اش را فعلا متوقف نموده است.

چت بات ها بعلاوه باید با دقت در بعضی موضوعات پیچیده قدم بگذارند اگر از ChatGPT یک مشاوره پزشکی بخواهید ابتدا از خود سلب مسئولیت می نماید که نمی تواند شرایط پزشکی خاصی را برای شما تشخیص دهد. یا همچننی از ارایه مشاوره برای چگونگی ساختن بمب خودداری می نماید.

با این حال معین شده که این نرده های محافظتی به راحتی قابل دورزدن هستند (مثلا با درخواست آگاهی از داستانی در خصوص سازنده یک بمب با جزییات فنی). از آنجا ه شرکت های تکنولوژی تصمیم می گیرند که کدام موضوعات بیش از حد حساس هستند آن ها هستند که انتخاب می نمایند خطوط محدودیت را کجا بکشد و این ها همگی پرسش هایی را در زمینه سانسور، عینیت و ماهیت حقیقت ایجاد می نماید.

چت بات ها چگونه عایدیزایی می نمایند؟

اما آیا شرکت های فناوری قادر به کسب عایدی از چت بات ها هستند؟ شرکت Openai هم اکنون نسخه پریمیموم - پولی - از ChatGPT را ارایه داده که 20 دلار در ماه است. هر دو شرکت گوگل و مایکروسافت که هم اکنون در نتایج جست و جو تبلیغ می فروشند چت بات ها را به نتایج جست و جو وارد نموده اند مثلا اگر از چت بات مشاوره سفر بخواهید تبلیغات مرتبط با سفر ظاهر می شوند، اما این مدل کسب وکار ممکن است پایدار نباشد.

مدیریت کردن یک چت بات هوش مصنوعی به قدرت پردازش بیشتری نسبت به ارایه نتایج جست و جو احتیاج دارد و این موضوع هزینه هارا افزایش و حاشیه سود را کاهش می دهد.

مطمئنا مدل های دیگری هم در آینده پدیدار خواهند شد مثلا دریافت هزینه از تبلیغ نمایندگان برای ترکیب کردن پاسخ ها به نتایج مطلوب تبلیغ دهندگان. امروز اگر از ChatGPT بپرسید یک خودرو برای خرید به شما توصیه کند می گوید که برند های خوب زیادی وجود دارند و این بستگی به احتیاج شما دارد، اما ممکن است ربات های چت هوش مصنوعی در آینده بعضی محصولات را هم توصیه نمایند، اما آیا در صورتی که حقیقت به وسیله تبلیغ نمایندگان معین گردد مردم از این محصول استفاده خواهند کرد؟ آیا اعتماد به پاسخ ها کاهش نخواهند یافت؟

در حوزه رقابت ظهور چت بات های هوش مصنوعی و به چالش کشیده شدن انحصار گوگل خبر خوبی است. اما معین نیست که آیا چت بات ها لزوما رقیب موتور های جست و جو باشند. طبیعا چت بات ها به زودی قادر خواهند بود که بعضی خدمات مانند رزور هتل یا رستوران را به خوبی انجام دهند و به خصوص اگر با دستیار های هوش مصنوعی مثل الکسا یا Siri ترکیب شوند کاربرد های بسیاری زیادی را برای کاربران به ارمغان می آورند، اما این موضوع به نفع شرکت هایی است که قبلا هم چنین خدماتی را ارایه می دهند.

اینکه شرکت هایی مثل Openai و Anthropic سرمایه گذاری زیادی را از سوی مایکروسافت و گوگل جذب نموده اند نشان می دهد شرکت های کوچکتر هنوز فرصتی برای رقابت در زمینه های تازه را دارند. حتما شرکت های تازه چالش هایی را در زمینه فروش خواهند داشت، اما وقتی یک چت بات هوش مصنوعی یک محصول پیشرفته با یک مدل تجاری تازه عرضه می نماید عملا ظهور یک غول تازه را نوید می دهد. این همان کاری است که گوگل در شروع کرد و توانست رقبایش را از میدان به در کند.

چت بات های هوش مصنوعی پرسش های زیادی را ایجاد نموده اند، اما در عین حال فرصتی برای کسب اطلاعات مفید و دسترسی ساده به اطلاعات را هم ایجاد نموده آند.

همانگونه که در دهه 1990 ظهور موتور های جست و جو به ایجاد دروازه تازهی برای اینترنت تبدیل شد حالا این امکان وجود دارد که چت بات ها چنین جایگاهی را تصاحب نمایند.

منبع: فردای اقتصاد به نقل از اکونومیست

منبع: فرادید

به "روایت اکونومیست از جنگ ChatGPT و گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت اکونومیست از جنگ ChatGPT و گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید