هم افزایی برای تدارک برنامه های ویژه برای رسیدگی به سالمندان

به گزارش هوای اصفهان، همکاری مشترک اداره کل سلامت شهرداری تهران و صندوق بازنشستگی کشوری در راستای ارائه خدمات بهینه به افراد سالمند شهر تهران و بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری منعقد شد.

هم افزایی برای تدارک برنامه های ویژه برای رسیدگی به سالمندان

به گزارش گروه اقتصادی هوای اصفهان، همکاری مشترک اداره کل سلامت شهرداری تهران و صندوق بازنشستگی کشوری با عنوان توسعه همکاری ها و استفاده اثربخش از ظرفیت های موجود طرفین منعقد شد. از جمله تعهدات مشترک طرفین می توان به همکاری و مشارکت در پیشبرد طرح های زیرساختی در راستای تحقق شهر دوستدار سالمند، اجرای برنامه های مشترک فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی در سطح شهر تهران ویژه گروه هدف، فراهم کردن شرایط لازم به منظور ارتباط و همکاری کانون های سلامت محور محله های شهر تهران و کانون های صندوق بازنشستگی کشوری، همکاری در خصوص اجرای طرح های کارآفرینی سالمندان، فراهم نمودن زمینه حضور داوطلبانه بازنشستگان متخصص در سرای محله به عنوان مدرس، همکاری در راه اندازی و اجرای طرح دانشگاه نسل سنی سوم (U3A) و اجرای طرح های غربالگری و تحقیقاتی و همچنین بررسی زمینه های مشارکت به منظور بهره مندی از ظرفیت های مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی (CSR) به منظور ارائه خدمات به سالمندان شهر تهران اشاره کرد.

بر این اساس اداره کل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری بر همکاری با کانون های ذیل اداره کل سلامت در سطح محله ها بالاخص کانون سالمندان و بهره مندی از ظرفیت معلمان بازنشسته به منظور طراحی اقدامات داوطلبانه آموزشی در سطح سرای محله ها و مراکز پرتو، اختصاص تخفیف هتل های ایرانگردی و جهانگردی به اعضای کانون سالمندان محله های شهر تهران، اختصاص تخفیف فروشگاه های کفش ملی به اعضای کانون سالمندان محله های شهر تهران و اطلاع رسانی و معرفی خدمات و فعالیت های کانون سالمندان و سرای محله به بازنشستگان به منظور عضویت در کانون سالمندان سرای محله خود متعهد شده است.

همچنین اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز باید دعوت از نماینده صندوق بازنشستگی کشوری به منظور حضور در ستاد شهر دوستدار سالمند در شناسایی و جلب زمینه های همکاری دیگر سازمان ها و ارگان های شهرداری در اجرای طرح های حمایتی سالمندان به منظور مشارکت (سازمان میادین میوه و تره بار، فروشگاه های شهروند، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی، معاونت حمل و نقل و ترافیک، شرکت بهره برداری مترو) و ارائه خدمات ویژه آموزشی به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری با توجه به اعلام صندوق، در سرای محله های شهر تهران (352 سرای محله) تلاش کند.

زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران در نشست همکاری مشترک این اداره کل با صندوق بازنشستگی کشوری، موضوع سالمندی و بازنشستگی را بسیار مهم و قابل توجه دانست و افزود: جمعیت کشور رو به سالمندی می رود. بر اساس آخرین سرشماری ها، 10 درصد جمعیت تهران و 9 درصد کشور سالمندان هستند که به نظر می رسد در سال 1400 این رقم تغییر محسوسی خواهد داشت و تا 20 سال آینده سیر صعودی تعداد سالمندان کشور را شاهد خواهیم بود و این موضوع ایجاب می کند باید از اکنون برای آینده برنامه ریزی کرد.

به گفته نصیری، تهران پایلوت شهر های دیگر کشور است و تجربه پیروز این طرح می تواند برای سایر استان ها الگوساز باشد.

وی، آمادگی اداره کل سلامت شهرداری تهران را برای همکاری و همکمک و همفکری با صندوق بازنشستگی کشوری را اعلام کرد تا اتفاقات خوبی برای سالمندان رقم زده شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 99 موضوعات تفاهم نامه را پیش ببریم و برای سال آینده تفاهم نامه کلی که تمام بخش های شهرداری در آن لحاظ شده باشد را منعقد کنیم.

در ادامه، محمود مرتضایی فرد مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری نیز، با اشاره به آماده سازی تفاهم نامه مشترک با اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: بر این باوریم که وظیفه صندوق فقط پرداخت حقوق به بازنشستگان نیست بلکه در قبال کمک به رفع سایز نیاز های این قشر نیز می تواند نقش حمایتگری ایفا کند.

وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی در مقابل ذی نفعان خود مسئولیت اجتماعی دارد، افزود: دوران بازنشستگی برای همه افراد است و اقدامات کنونی به نوعی سرمایه گذاری برای بازنشستگان آینده محسوب می شود.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری خاطرنشان ساخت: جامعه بازنشستگی در کشور ما پس از اتمام دوره کارمندی و تغییر هویت کاری معمولاً با بحران هایی نیز همراه می شود. از سوی دیگر سن سالمندی همراه با بیماری های احتاقتصادی ناشی از سن نیز خواهد بود که توجه به سلامت از فاکتور های مهم این دوران به شمار می رود.

وی تاکید کرد: تلاش کنیم با تقویت کانون های محلی و تعریف نقش بازنشستگان در آن هم ارتقاء انگیزه و امید به زندگی این اقشار و هم به سلامت جسمی و معنوی جامعه کمک کرده ایم.

مرتضایی فرد، تفاوت شهرداری تهران با سایر سازمان ها در فعال بودن و چابکی در پیشبرد امور دانست و افزود: به همراه این تفاهم نامه شیوه نامه اجرایی هم تهیه شده که با تکمیل آن از سوی شهرداری تهران می تواند این طرح را به سرعت وارد فاز اجرایی کند.

همچنین دیگر حاضرین این نشست، بر ضرورت اجرای برنامه های مشترک برای سالمندان در زمینه پیشگیری و کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا و بهره گیری از ظرفیت کانون بازنشستگان در حوزه تصمیم گیری ها به عنوان یکی از بهترین کانون های مشارکت پذیر و مشارکت کننده، تاکید کردند.

بسترسازی و ایجاد زیرساخت های لازم در راستای فراهم نمودن امکان دستیابی به سالمندی فعال، افزایش و بهبود کیفیت خدمات و برنامه های اجتماعی- فرهنگی ویژه سالمندان، بررسی و شناسایی نیاز های سالمندان شهر تهران به ویژه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، طراحی و اجرای طرح های مشترک در راستای پاسخگویی به نیاز های شناسایی شده، ترویج فرهنگ کار داوطلبانه در بین سالمندان، ارتقاء سطح نشاط اجتماعی و کاهش انزوای اجتماعی در میان سالمندان و ارتقاء مهارت های فردی و اجتماعی متناسب با نیاز های سالمندان از جمله اهداف این طرح همکاری مشترک به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هم افزایی برای تدارک برنامه های ویژه برای رسیدگی به سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم افزایی برای تدارک برنامه های ویژه برای رسیدگی به سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید