پرسش و پاسخ درباره ویروس کورونا

به گزارش هوای اصفهان، کرونا یک ویروس است و اظهار نظرهای متفاوتی برای مقابله با آن وجود دارد.

پرسش و پاسخ درباره ویروس کورونا

به گزارش هوای اصفهان به نقل ازخبرنگار هوای اصفهان، این نوع ویروس تا قبل از این همه گیری، در انسان دیده نشده بود. علایم این بیماری شامل تب و گاهی مسائل تنفسی مانند گلودرد، تند نفسی، تنگی نفس، آبریزش بینی است. در مطلب زیر به طور جامع و مختصر به جزییات و اطلاعات بیشتری از این ویروس پرداختیم.

  • کروناویروس چیست؟

خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که هفتمین رده جدید آن در شهر ووهان چین پیدا شده است. مرکز آغاز طغیان آن در اثر حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی در ووهان چین بوده است.

  • علایم ابتلا به این ویروس چیست؟

علایم شایع این ویروس کوتاهی تنفس، سرفه، علایم گوارش، ا سهال و تب بوده وعلایم در موارد شدید آن عفونت ریه، سندرم تنفسی حاد شدید و همچنین نارسایی کلیه است.

  • چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا هستند؟

قشر خاصی از افراد مانند سالمندان، افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و دیابت، بچه ها و خانم های باردار مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند. در کل افرادی را در بر می گیرد که سیستم دفاعی بدنشان با توجه به شرایط خاص جسمی شان حساس است.

  • آیا انتقال فرد به فرد امکان پذیر است؟

تماس نزدیک با انسان، تماس نزدیک با فرد مبتلا، ارتباط و دست زدن به اشیا آلوده و همچنین انتشار از راه هوا، از جمله راه های احتمالی انتقال ویروس کرونا به انسان است.

  • راه های پیشگیری

به طور مداوم و در هر زمان ممکن اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون کنید؛ از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علایم تنفسی (سرفه، عطسه و...) خودداری کنید؛ دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید. فاصله حداقل یک و نیم متری را از افراد بیمار رعایت کنید؛ از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید؛ از رها کردن دستمال کاغذی های مصرف شده در محیط خودداری کنید. از خوردن مواد غذایی نیم پز و از تماس با حیوانات اهلی، وحشی بپرهیزید.

  • چگونه از خود محافظت کنیم؟

استفاده از ماسک به تنهایی باعث محافظت نمی گردد. باید حتما بهداشت دست و بهداشت تنفسی را رعایت کنید. صرفا در مواردی استفاده از ماسک توصیه می گردد که علایم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید، از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت می کنید و یا مبتلا به این بیماری هستید.

مقام وزارت بهداشت: امتحان دو داروی اختصاصی برای درمان بیماران بدحال کرونا

  • فرد مشکوک به بیماری کیست؟

شخصی که دارای علایم تب، سرفه و تنگی نفس باشد و عامل بیماریزای دیگری برای توجیه علایم بیماری وی وجود ندارد، حداقل یکی از موارد زیر را باید دارا باشد تا بتوان تاحدودی ویروس مبتلا شده به آن را تشخیص داد:

سابقه سفر به کشور چین، در عرض 14 روز قبل از آغاز علایم بیماری؛ تماس نزدیک با مورد قطعی و علامتدار بیماری؛ مراقبت مستقیم از بیمار مبتلا به عفونت ناشی از کرونا ویروس.

چه مدت زمانی ویروس بر روی سطوح زنده می ماند؟

هنوز معین نمی باشد که ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح زنده می ماند، ولی اطلاعات فعلی نشان می دهند که برای تنها چند ساعت این ویروس بر روی سطوح زنده می مانند. مواد شستگرددهنده مثل وایتکس می تواند ویروس را از روی سطوح از بین ببرد.

آیا آنتی بیوتیک برای درمان بیماری موثر است؟

آنتی بیوتیک ها برروی ویروس ها تاثیری ندارند. کرونا یک ویروس است و بنابراین آنتی بیوتیک روی آن اثری ندارد.

تا به امروز واکسن یا داروی ضد ویروس برای درمان این دسته از ویروس ها یافت نشده است. اگر می خواهید خودتان را از بیماری محافظت کنید باید به اصول بهداشت تنفسی و بهداشت دست و عدم تماس نزدیک با فرد بیمار پایبند باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پرسش و پاسخ درباره ویروس کورونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش و پاسخ درباره ویروس کورونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید