کاهش سرعت فرایند نزولی کرونا در کشور ، دلیل سه رقمی ماندن مرگ های روزانه کووید

به گزارش هوای اصفهان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید19 از کاهش سرعت فرایند نزولی کرونا در کشور اطلاع داد و گفت: نگرانیم که شاید یک موج تازهی وارد گردد که تقریبا ورودش اجتناب ناپذیر است، اما زمانش تعیین نیست. البته امیدوارم تا خاتمه آذر ماه بروز پیک تازه به تاخیر بیفتد تا اندازه واکسیناسیون مان افزایش یابد. در این صورت انتظار داریم که اگر موجی رخ داد، فقط موارد خفیف و سرپایی را ایجاد کند، نه موارد شدید و مرگ های بالا.

کاهش سرعت فرایند نزولی کرونا در کشور ، دلیل سه رقمی ماندن مرگ های روزانه کووید

دکتر مسعود یونسیان در گفت وگو با هوای اصفهان، درباره شرایط کرونا در کشور، گفت: فرایند کووید 19 در کل کشور همچنان نزولی است، اما با شیب کم. چند هفته گذشته افزایش مختصری در بعضی منطقه ها کشور دیده شد که بعضی اعلام کردند احتمالا پیک نو بیماری است، اما به نظر من نمی توانیم با یکی دو روز افزایش، درباره این موضوع اظهارنظر کنیم، این افزایش ها یا پیک نو است یا دندانه است. از آن تاریخ تا به امروز سه دندانه داشته ایم که فرایند بیماری در بعضی منطقه ها به اندازه مختصری بالا رفته و مجددا پایین آمده و حتی پایین تر از سطح قبلی ایستاده است.

کاهش سرعت فرایند نزولی کرونا

انتظار برای دو رقمی شدن مرگ ها طی هفته های آینده

وی با بیان اینکه بنابراین شرایط کلی کشور موج نزولی بیماری است، گفت: منتها اتفاقی که اتفاق افتاده این است که سرعت کاهش موارد نو، کم شده است و در سطح بالایی از ابتلا به تعادل رسیده است. این سطح بالا باعث می گردد که روزانه بین 100 تا 150 مورد فوت روزانه داشته باشیم که عدد بالایی است. با این حال اگر در نظر بگیریم که فوتی های امروزمان مربوط به بستری های چند هفته قبل هستند، اگر با همین روال پیش برویم، انتظار داریم که مرگ هایمان در هفته های آینده دو رقمی گردد.

نگرانی از ورود موج نو

شرط ابتلای کم علامت، بستری و مرگ پایین در موج ششم

یونسیان ادامه داد: از طرف دیگر ما نگرانیم که شاید یک موج نوی وارد گردد که تقریبا ورودش اجتناب ناپذیر است، اما زمانش معین نیست. اتفاقی که رخ می دهد این است که همزمان که رو به جلو پیش می رویم و احتمال بروز موج نو هم هست، پوشش واکسیناسیون ما علی رغم تمام شایعات و تبلیغاتی که جماعت ضد واکسن انجام می دهند، در حال افزایش است و به خصوص تک دزهای ما همه دو دزه خواهند شد. دو هفته که از تزریق دو دز بگذرد، درصد قابل ملاحظه ای ایمنی در برابر اشکال شدید بیماری رخ می دهد. بنابراین با این رویکرد انتظار داریم که اگر ان شاءالله موج نومان را قبل از انتهای آذر ماه نداشته باشیم و بعد از انتهای آذر ماه موجی وارد گردد، موجی با ابتلاهای کم علامت یا بدون علامت و با بستری و مرگ بسیار کم باشد. مانند کشورهایی نظیر انگلیس و... که پوشش واکسیناسیون بالایی دارند. البته در کشوری مانند انگلیس به زندگی عادی بازگشتند و این باعث شد که تعداد موارد ابتلایشان بالا رود. منتها اگرچه تعداد مواردشان به موج قبلی نزدیک می گردد، اما تعداد مرگ ها کمتر از یک دهم موج قبلی است که این تاثیر واکسن است و عمده مرگی هم که در این کشور می بینیم ناشی از عدم تمکین تزریق واکسن از سوی بعضی افراد است.

وی گفت: البته نمی توان زمان بروز پیک بعدی را پیش بینی کرد، اما امیدوارم تا انتها آذر ماه بروز پیک نو به تاخیر افتد تا اندازه واکسیناسیون مان افزایش یابد. در این صورت انتظار داریم که اگر موجی رخ داد، فقط موارد خفیف و سرپایی را ایجاد کند، نه موارد شدید و مرگ های بالا.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش سرعت فرایند نزولی کرونا در کشور ، دلیل سه رقمی ماندن مرگ های روزانه کووید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش سرعت فرایند نزولی کرونا در کشور ، دلیل سه رقمی ماندن مرگ های روزانه کووید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید