9 دلیلی که مردم لوازم خانگی ایرانی نمی خرند

به گزارش هوای اصفهان، تهران (پانا) - مرکز آمار ایران در گزارشی، صنعت لوازم خانگی ایران را زیر ذره بین برد. شواهد یک گزارش رسمی نشان می دهد، مشتریان ایرانی به 9 علت نسبت به لوازم خانگی فراوری داخل بی میل هستند که مهم ترین آنها کیفیت کمتر نسبت به نمونه های خارجی است.

9 دلیلی که مردم لوازم خانگی ایرانی نمی خرند

به گزارش دنیای اقتصاد، مرکز آمار ایران در یک نظرسنجی عمومی رفتار خریداران لوازم خانگی را آنالیز کرد. نتایج این نظرسنجی که فروشندگان در آن مشارکت داشته اند، نشان می دهد که مردم در درجه اول کیفیت کالا را ملاک انتخاب قرار می دهند و در درجه دوم و سوم به برند لوازم خانگی و جذابیت ظاهری آن توجه دارند. در این گزارش آماری، دلایل کم رغبتی بعضی از مشتریان به لوازم خانگی داخلی و بعلاوه عرضه لوازم خانگی خارجی در سطح کشور از نگاه فروشندگان نیز، محورهای دیگر پرسش و پاسخ است.

بازوی آماری دولت که در سال های اخیر در زمینه های مختلف اقدام به ارزیابی و افکارسنجی نموده، در گزارشی که برمبنای مصاحبه با فروشندگان بازار لوازم خانگی اجرا شده، فناوری و نوآوری را دو مزیت محصولات خارجی نسبت به فراوریات داخلی صنعت لوازم خانگی ایران اعلام نموده است. پاسخ دهندگان در این گزارش، سه علت عمده انتخاب محصولات خارجی از سوی مشتریان ایرانی لوازم خانگی را دوام بیشتر به علت قطعات بهتر و استفاده خلاقانه از طراحی در کنار تکنولوژی بهتر و پیشرفته تر عنوان نموده اند. طرح آمارگیری از عمده فروشی و خرده فروشی لوازم خانگی که از سوی مرکز آمار ایران تهیه شده است، نشان می دهد کم رغبتی مشتریان به لوازم خانگی فراوری داخلی دلایل متعددی دارد که مهم ترین آنها قابل اعتماد نبودن، نبود کیفیت در مقابل رقبای خارجی، قیمت نامناسب و فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان بود.

در بخش فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان چیزی که جالب است، اهمیت برند کالا، اهمیت کیفیت و جاذبه ظاهری است که طبق شواهد موجود، اثر عمیقی بر فرهنگ خرید لوازم خانگی در ایران دارد. فروشندگان اعلام نموده اند، مسائلی از قبیلی مصرف کمتر انرژی، حمایت کشورهای خارجی از صنعت لوازم خانگی در کنار اهمیت دادن به بازارهای خارجی از سوی فراوریکنندگان خارجی از مهم ترین دلایلی است که به اقبال بیشتر به فراوریات خارجی در ایران منجر شده است. آنالیز بیشتر این گزارش، علت عرضه لوازم خانگی خارجی در ایران به رغم حضور برندهای داخلی را نشان می دهد. به عقیده فروشندگان لوازم خانگی از بین هفت علت مختلف برای عرضه لوازم خانگی، تقاضا از جانب مشتریان مهم ترین علت است؛ ضمن اینکه شرایط فروش آسان تر، سود بیشتر و کیفیت بهتر کالا آنها را ترغیب به عرضه این محصولات در فروشگاه های خود می نماید.

این گزارش در سه بخش مختلف تنظیم شده و به دلایل عرضه لوازم خانگی در سطح کشور، ضعف کیفیت در لوازم خانگی داخلی و بی توجهی مشتریان به لوازم خانگی داخلی از نظر فروشندگان پرداخته است. این گزارش با اشاره به دلایل ضعف کیفیت در محصولات صنعت لوازم خانگی داخلی از قول فروشندگان این محصولات اعلام نموده به پنج علت، فراوریات ایران در این بخش کیفیت همسان با نمونه های مدرن و خارجی ندارند. اولا از آنجا که تکنولوژی و نوآوری سطح بالایی در این محصولات به کار گرفته نشده، فاصله محصولات داخلی با فراوریات رقبای خارجی محسوس است. در عین حال به علت بالا بودن هزینه فراوری، صنایع داخلی با مشکل کاهش کیفیت روبه رو هستند. ضمناً قطعات به کار رفته در محصولات خارجی نسبت به همین قطعات در فراوریات داخلی بهتر و از این ناحیه اعتماد و اطمینان به صنایع داخلی کمتر است. فقدان خلاقیت در طراحی و بازار داخلی غیررقابتی از عوامل دیگر اختلاف کیفیت بین فراوریات داخلی و خارجی لوازم خانگی در بازار ایران است. این شواهد نمی تواند بازگوکننده همه آنچه در صنعت لوازم خانگی ایران می گذرد باشد؛ اما از کنار هم قرار دادن آنها می توان به وجود بعضی مسائل در این صنعت رو به رشد پی برد که باید در سیاستگذاری های وزارت صمت به آنها توجه گردد. از آنجا که در گزارش مرکز آمار ایران به لزوم استفاده از این شواهد برای اصلاح راستا صنعت اشاره شده، سیاستگذار بخش صنعت می تواند با تنظیم گری مناسب بخش لوازم خانگی، بنگاه های این صنعت را به سمت ارتقای کیفیت، بهبود سطح تکنولوژی و فراوری محصول با آخرین روندهای نوآوری ترغیب کند تا به این ترتیب زمینه برای افزایش رقابت پذیری این محصولات در بین فروشندگان و مشتریان فراهم گردد. از آنجا که راستا حاضر صنعت لوازم خانگی عمدتا روی افزایش فراوری و نه صادرات محوری تنظیم شده است، بازطراحی سیاست های صنعتی این بخش با لحاظ ارتقای کیفیت قطعات به کاررفته در فراوریات داخلی و ارتقای برندهای بومی راه حلی در زمینه بالا بردن جایگاه محصولات ساخت داخل در بین مشتریان ایرانی است. جزئیات دقیق تر گزارش مرکز آمار ایران خواندنی است.

دلایل عرضه لوازم خانگی خارجی در کشور

در این بخش، سوالی که از فروشندگان این قبیل لوازم پرسیده شد، این بود که علت عرضه لوازم خانگی خارجی در کشور به رغم وجود برندهای داخلی چیست؟ این سوال هفت پاسخ مختلف داشته که به ترتیب تقاضا از طرف مشتریان با 34درصد، کیفیت بهتر کالاهای خارجی با 22درصد، فروش آسان تر محصولات خارجی برای فروشندگان با 20درصد، سود بیشتر با 10درصد، رقابت با سایر فروشندگان با 5درصد، عدم استقبال از کالاهای ساخت داخل با 5درصد و سایر موارد با 4درصد در شرایط فعلی سهیم هستند. در این بخش پرسشگران از فروشندگان لوازم خانگی پرسیده اند، دلایل کیفیت بیشتر لوازم خانگی خارجی نسبت به محصولات داخلی چیست؟ که به نظر این قشر این موضوع به 9علت مختلف اتفاق افتاده است. مهم ترین علت شرایط بهتر لوازم خانگی خارجی، تکنولوژی پیشرفته تر با 26درصد، خلاقیت در طراحی مناسب تر با 9/ 19درصد، دوام بالا با 9/ 17درصد و اطمینان از کیفیت بالاتر قطعات به کار رفته در محصولات خارجی با 8/ 17درصد در رده های اصلی قرار دارند. مصرف پایین انرژی با 3/ 7درصد، سیاست های حمایتی کشورهای خارجی با 1/ 5درصد، توجه به احتیاج کشورهای مقصد با 9/ 2درصد و بازار رقابتی کشور صادرکننده با 6/ 2درصد و سایرعوامل با نیم درصد در رده های بعدی قرار دارند که در پاسخ به این پرسش، فروشندگان بازگو نموده اند.

ضعف های لوازم خانگی داخلی

فراوریات داخلی ضعف های مشخصی دارند که در این گزارش به آنها توجه شده است. بی توجهی به تکنولوژی روز و به کارگیری نوآوری در لوازم (با 26درصد سهم) در کنار بالا بودن هزینه فراوری و کاهش کیفیت (با 26درصد سهم)، عدم اطمینان به کیفیت قطعات به کار رفته در کالا (با 23درصد سهم)، فقدان خلاقیت در طراحی (با 18درصد سهم)، در کنار بازار غیررقابتی داخلی (با 7درصد سهم) و سایر عوامل (با یک درصد سهم) در پاسخ های فروشندگان به پرسش های مرکز آمار ایران ملموس تر بوده است.

دلایل بی توجهی به محصولات داخلی

در آنالیز مرکز آمار ایران پیرامون دلایل کم رغبتی مشتریان ایرانی به محصولات داخلی، 10 علت مختلف به دست آمده است: قابل اعتماد نبودن با 21درصد، نبود کیفیت در مقابل رقبای خارجی با 16درصد، قیمت نامناسب با 14درصد، فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان با حدود 12درصد، خدمات پس از فروش ضعیف با 11درصد، تجربه ناموفق از کالا با 8درصد، عدم توصیه سایر مصرف کنندگان با 8درصد، تبلیغات ضعیف با 5درصد، توجه فنی فروشنده با 2درصد و سایر موارد با 2درصد مهم ترین مبانی بی توجهی مشتریان داخلی به محصولات ایرانی است. جالب تر اینکه در تحلیل رفتار حاکم بر مشتریان و انتخاب فراوری خارجی به وسیله آنها، هشت علت ذکر شده که توجه فراوریکنندگان خارجی لوازم خانگی به کیفیت با 27درصد، اهمیت دادن به برند کالا با 25درصد، توجه به جذابیت ظاهری با 19درصد و چشم و هم چشمی با 14درصد از عوامل اصلی این انتخاب هستند. اهمیت دادن به تبلیغات جهانی با 6درصد، حمایت از فراوری داخلی با 5درصد، عدم حمایت از هویت ملی با 2درصد و سایر عوامل با یک درصد در فرهنگ رفتاری خرید مشتریان نقش دارد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "9 دلیلی که مردم لوازم خانگی ایرانی نمی خرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 دلیلی که مردم لوازم خانگی ایرانی نمی خرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید