آمریکا پاسخ حمله به مواضع مقاومت در سوریه را دریافت کرد؟

به گزارش هوای اصفهان، پایگاه ارتش آمریکا در میدان نفتی العمر از اهمیت بسزایی برخوردار است و به نوعی مهم ترین پایگاه مرزی قسد در جنوب شرقی دیرالزور محسوب می گردد.

آمریکا پاسخ حمله به مواضع مقاومت در سوریه را دریافت کرد؟

به گزارش هوای اصفهان، بعد از حمله ایالات متحده به پایگاه های گروه های عراقی مقاومت در شهرهای مرزی البوکمال (سوریه) و القائم (عراق)، جنگنده های ناشناس به پایگاه ارتش آمریکا در میدان نفتی العمر حمله کردند.

در این زمینه باید چند نکته مهم را مورد توجه قرار داد؛ نخستین مسئله، اهمیت ژئوپولیتیکی حمله به میدان نفتی العمر است. این که چرا پاسخ فوری حمله آمریکا، در العمر داده شد از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. در این گزارش، به صورت کوتاه به آنالیز اهمیت ژئوپولیتیک میدان نفتی العمر می پردازیم.

اهمیت ژئوپولیتیک میدان نفتی العمر

میدان نفتی العمر، یک منطقه بسیار مهم و راهبردی در سوریه محسوب می گردد که مهم ترین ویژگی های آن عبارتند از:

1. عظیم ترین میدان نفتی سوریه:

برای مقایسه اهمیت میادین مختلف نفتی سوریه باید به آمارهای سال های 2011 به قبل مراجعه کرد؛ زیرا از سال 2012 در پی اشتعال جنگ داخلی سوریه، میادین نفتی به دست گروه های مختلف می افتاد. در طول جنگ، وقوع درگیری کنار محدودیت های فنی در استخراج و فروش، باعث می شد نفت ها به وسیله قاچاق یا بازار سیاه به فروش برسد، در نتیجه آمار رسمی از مقدار فراوری نفت (در کل سوریه) طی سال های بعدی وجود ندارد.

طبق آمار سال های 2011، بیش از 90 درصد استخراج و فراوری نفت سوریه به وسیله 9 میدان نفتی صورت می گرفت، در این میان، پایگاه نفتی العمر با فراوری روزانه 90 هزار بشکه نفت در رتبه نخست قرار داشت و به تنهایی بیش از 20 درصد نفت سوریه را تأمین می کرد. در سال های بعد هم این منطقه ابتدا به دست معارضه و در سال 2014 به دست داعش افتاد. آمارهای رسمی از فراوری نفت در دوره داعش وجود ندارد؛ اما همین میدان نفتی، اصلی ترین معبر درآمدزایی داعش تلقی می شد.

در اکتبر 2017 نیروهای ائتلاف سوریه دموکراتیک (قسد) به یاری آمریکا این میدان نفتی را تصرف کردند و از آن موقع، العمر در اشغال ارتش ایالات متحده است. لیل العبدالله سخنگوی قسد در استان دیرالزور اعلام نمود این عملیات بدون آسیب قابل ذکری انجام گرفت که بیانگر خروج توافقی داعش از میدان نفتی العمر بود! همان زمان خبرنگار المیادین اعلام نمود: العمر، تنها میدان نفتی شرق سوریه بود که داعش بدون آتش زدن و تخریب تأسیسات، آن را ترک کرد!

گفتنی است که علاوه بر مقدار فراوری، از نظر مساحت هم میدان نفتی العمر وسیع ترین میدان نفتی سوریه محسوب می گردد.

2. نزدیکی به میادین نفتی حاشیه فرات:

بخشی قابل توجه از نفت سوریه در محدوده جنوب شرقی این کشور، در حاشیه رود فرات حدفاصل محیط شهر دیرالزور تا مرزهای عراق واقع شده است. برای شرح بهتر باید گفت طول رود فرات در کشور سوریه به حدود 500 کیلومتر می رسد؛ اما در 150کیلومتری پایانی آن (استان دیرالزور)، 10 میدان نفتی به نام های کونیکو، المهاش، التیم، الشولا، الجفرة، العمر، التنک، الورد، الأحمر و الکشمة واقع شده است.

نمایی از انبوه میادین نفتی جنوب شرق سوریه در حاشیه فرات

در این میان، میدان نفتی العمر دقیقاً وسط این میادین نفتی قرار گرفته است و در نتیجه از نظر تأسیسات نظامی و حفاظتی، استراتژیک ترین و بهینه ترین نقطه محسوب می گردد.

3. دروازه مثلث جنوبی منطقه شرق فرات:

یکی از رودهایی که به رود فرات می ریزد، رود خابور می باشد که از جنوب ترکیه و نزدیکی مرزهای سوریه شروع می گردد و با عبور از استان های حسکه و دیرالزور، در محدوده منطقه الشحیل و شهرستان المیادین به رود فرات می ریزد. در منطقه شرق فرات در استان دیرالزور، تقریباً کلیه شهرها و منطقه ها مسکونی در حاشیه دو رود خابور و فرات واقع شده اند و بقیه منطقه ها، یکدست بیابانی می باشند.

نمایی از جنوب شرق سوریه و نزدیک به مرز عراق

سبز: قسد و اشغالگران آمریکایی، فرمز: ارتش سوریه و مقاومت

در این نقشه، رودهای خابور و فرات معین هستند. رود فرات از شهرهای الشحیل، المیادین، القوریة و... تا البوکمال عبور می نماید و رود خابور هم از شهرهای الصور، الهادین و... عبور می نماید و در منطقه الشحیل به فرات می پیوندد.

همان طور که در نقشه فوق معین است، در منطقه مثلث مانند شرق استان دیرالزور (حدفاصل رودهای فرات و خابور با مرز عراق)، تنها یک منطقه مسکونی به نام صفات الزر که جمعیت آن کم تر از صد نفر می باشد(!) با توجه به این که بیابان های شرق سوریه (بادیة الشام) اصلی ترین پایگاه داعش است و از طرف دیگر هم رود فرات مرز منطقه ها تحت سیطره قسد و دولت قانونی سوریه است، حفاظت از این منطقه ها مشروط به پایگاه های نظامی قدرتمند در مرزهاست.

از این منظر هم پایگاه ارتش تروریستی آمریکا در میدان نفتی العمر، از اهمیت بسزایی برخوردار است و به نوعی، مهم ترین پایگاه مرزی قسد در جنوب شرقی دیرالزور محسوب می گردد.

جمع بندی

هرچند هیچ کس مسئولیت حمله به پایگاه ارتش آمریکا در میدان نفتی العمر را رسماً به عهده نگرفته است؛ اما به نظر می رسد این مکان (العمر) برای پاسخ به تعدی های ارتش آمریکا به پایگاه های گروه های عراقی مقاومت در البوکمال و القائم، انتخاب هوشمندانه ای باشد.

میدان نفتی العمر، چه از نظر مالی و درآمدزایی و چه از نظر نظامی و تأمین امنیت، منطقه بسیار مهم و استراتژیکی برای آمریکا و قسد است و حمله به آن را باید اقدامی بسیار مهم و مؤثر ارزیابی کرد.

علی رضا مجیدی کارشناس مسائل سوریه

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آمریکا پاسخ حمله به مواضع مقاومت در سوریه را دریافت کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا پاسخ حمله به مواضع مقاومت در سوریه را دریافت کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید