از عراق تا ایران؛ فیفا می خواهد دولت ها باشند؟

به گزارش هوای اصفهان، اگر فیفا با دخالت سیاسیون در ورزش مشکل دارد، چرا درباره ریاست کمیته انتقالی عراق تصمیم گرفته تا معاون وزیر ورزش را به عنوان رییس کمیته انتخاب کند؟

از عراق تا ایران؛ فیفا می خواهد دولت ها باشند؟

از عراق تا ایران؛ فیفا می خواهد دولت ها باشند؟

بهناز میرمطهریان | تکرار تخلفات در فدراسیون فوتبال ایران و نامه های تهدیدآمیز کنفدراسیون فوتبال آسیا در هفته های اخیر، زنگ خطر تعلیق را برای فوتبال ایران به صدا درآورده است.

واکنش ای اف سی و فیفا مقابل تخلفات فدراسیون فوتبال کشورهای دیگر مانند عراق این هشدار را می دهد که اراده نهادهای بالادستی فوتبال برای مقابله با تخلف در فدراسیون ها جدی تر از همیشه است. حتی اگر امروز مشکل به وجود آمده در انتخاب مهدی محمدنبی به عنوان سرپرست دبیرکلی برطرف شده است اما نباید منکر این واقعیت شد که ذره بین فیفا همچنان روی فوتبال ایران متمرکز است و در صورت ادامه تخلفات، فوتبال ایران را با مشکل روبرو می کند.

برخی تصمیم های فیفا در برخورد با تخلف های رخ داده، سردرگمی ها را درباره موضع اصلی فدراسیون دنیای فوتبال افزایش می دهد. بارزترین مثال در این رابطه این است که فدراسیون دنیای فوتبال بعد از تعلیق فوتبال عراق، معاون وزیر ورزش این کشور را به عنوان رئیس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال عراق انتخاب کرده است. این در حالی است که یکی از ایرادهای فیفا به اساسنامه فوتبال ایران حضور وزیر ورزش و معاون او در مجمع فدراسیون فوتبال بود. سؤال اینجاست که اگر فیفا با دخالت سیاسیون در ورزش مشکل دارد، چرا درباره ریاست کمیته انتقالی عراق چنین تصمیمی گرفته است؟

حسن غفاری، رئیس سابق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال و عضو سابق کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال درباره دلیل چنین تصمیمی از سوی فیفا به ایران ورزشی می گوید: هیچ وقت فیفا نمی گوید دولت در کنار فوتبال نباشد. اتفاقاً فیفا دولت ها را به این کار ترغیب می کند. چون اگر اینطور نباشد، فوتبالی وجود نخواهد داشت. هیچ فدراسیون فوتبالی در دنیا ورزشگاه نمی سازد. ورزشگاه ساختن کار دولت ها و شهرداری هاست. فدراسیون ها فقط وظیفه دارند به تیم های ملی رسیدگی کنند اما ساختار فیزیکی در توان هیچ فدراسیونی نیست. حضور کننده ای از وزارت ورزش در کمیته انتقالی هم به همین منظور است تا تصمیم ها را به دولت انتقال دهد و برای تحقق تصمیم ها زمینه سازی کند. حتی زمانی که اداره فوتبال ایران هم به کمیته انتقالی سپرده شده بود، ما آقای کیومرث هاشمی و آقای رغبتی را به عنوان کنندگانی از سازمان تربیت بدنی داشتیم. چون سایر اعضای فدراسیون فوتبال معمولاً چنین ارتباطی با دولت ندارند که بتوانند درخواست های مطرح شده را در دولت پیگیری کنند.

مرز باریک بین همراهی دولت یا دخالتش در فوتبال اما موضوعی است که دیدگاه فیفا و کشورهایی چون ایران و عراق را در این مسأله با تفاوت هایی همراه کرده است. غفاری می گوید: در کشورهای دیگر دولت ها و شهرداری ها، کمک به فوتبال و ساخت ورزشگاه ها را وظیفه خود می دانند. مردم هم وقتی تسهیلات رفاهی ورزشگاه ها را برای خود می بینند از صرف بودجه های دولتی برای این منظور استقبال می کنند. در کشورهایی مثل ایران یا عراق اما دولت وقتی کمکی به فوتبال می کند یا هزینه ای صرف می کند، انتظار دارد که اجازه دخالت هم داشته باشد. درست این تفکر است که مشکل ایجاد می کند. اینجاست که موضع فیفا گیج کننده به نظر می رسد.

شاید این سؤال به وجود بیاید که فیفا چرا تفاوت های کشورها را در برخورد با آنها لحاظ نمی کند؟ غفاری می گوید: تمام این موارد در اساسنامه فیفا آمده و هر کشور عضو در کنگره فیفا، 3 کننده داشته و اساسنامه فیفا را تأیید کرده است. ما هم همین کار را کرده ایم. فیفا اصل را بر همین تأیید گذاشته و می گوید اگر کشوری مشکل داشت، همان زمان ایرادش به اساسنامه را مطرح می کرد. وقتی آن را تأیید کرده ایم باید مطابق آن عمل کنیم. درست مثل اتفاق اخیری که درباره انتخاب آقای نبی افتاد. فیفا و ای اف سی کاری به این موضوع ندارند تا زمانی که گزارشی به دست شان برسد. قطعاً اگر چنین گزارش هایی ادامه پیدا کند فوتبال ایران هم در معرض تعلیق قرار خواهد گرفت اما من مطمئنم با تجربه ای که آقای نبی دارد، از حالا به بعد مانع از چنین اتفاقاتی خواهد شد.

برداشت های سلیقه ای از اساسنامه ای که فیفا حتی جزئی ترین موارد را در آن توضیح داده است، یکی از بزرگ ترین مسائل فوتبال ایران است. موضوعی که اگر حل شود، حتی دولت هم می تواند در کنار فوتبال، در مسیری درست تر بودجه خود را صرف توسعه ای بهتر و پایدارتر کند.

منبع: ایران ورزشی

به "از عراق تا ایران؛ فیفا می خواهد دولت ها باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از عراق تا ایران؛ فیفا می خواهد دولت ها باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید