ایجاد یک کانون فوق بحرانی گرد و غبار در ایران ، احتیاج به تسریع استفاده از خاکپوش های دوستدار محیط زیست

به گزارش هوای اصفهان، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواهان برنامه ریزی برای استفاده از خاکپوش های دوستدار محیط زیست در سطوح گسترده تر شد.

ایجاد یک کانون فوق بحرانی گرد و غبار در ایران ، احتیاج به تسریع استفاده از خاکپوش های دوستدار محیط زیست

به گزارش هوای اصفهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه رئیس این سازمان در نهمین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که صبح امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار گردید، با تاکید بر ضرورت تسریع در آماده سازی خاکپوش (مالچ) های دوستدار محیط زیست در کشور اظهارکرد: در گذشته خاکپوش های نفتی برای تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی مورد استفاده قرار می گرفت که گرچه کارآیی داشت اما مضرات زیست محیطی آن بالا بود.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر فراوری خاکپوش های دوستدار محیط زیست به وسیله شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است که می بایست هرچه سریع تر این کار به انجام برسد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اولویت بالای استفاده از خاکپوش های دوستدار محیط زیست برای تثبیت خاک و مدیریت پدیده گرد و غبار، خواهان برنامه ریزی برای استفاده از این خاکپوش ها در سطوح گسترده تری شد.

سلاجقه با بیان اینکه منطقه سرخس در حال حاضر به یکی از کانون های فوق بحرانی گرد و غبار تبدیل شده است، بر لزوم توجه بیشتر به این منطقه برای اجرای برنامه های تثبیت خاک و مقابله با بیان زایی تاکید نمود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: برای آن که اثربخشی پروژه های در دست اجرا افزایش بیاید، عامل زمان بسیار معین کننده است و می بایست اعتبارات هم به موقع در اختیار این پروژه ها قرار بگیرد.

وی با انتقاد از عقب ماندگی برنامه های بیابان زدایی توضیح داد: باید سطح اجرای برنامه های بیابان زدایی از 300 هزار هکتار در سال به یک میلیون هکتار در سال افزایش یابد تا عقب ماندگی ها در این زمینه جبران گردد.

سلاجقه اظهار داشت: هم صندوق ملی محیط زیست و هم صندوق منطقه ای که به منظور مدیریت پدیده گرد و غبار در حال شکل گیری است، پشتیبان این طرح خواهند بود. ضمن اینکه می بایست از ظرفیت های مدیریت بحران کشور هم استفاده کرد.

وی در عین حال بر توجه به طرح احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از توسعه کانون مولد گرد و غبار در این منطقه تاکید نمود و اضافه کرد: حتما در کنار عملیات میدانی باید ظرفیت های اثربخشی ایستگاه های سنجش هم دیده گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پروژه های بیابان زدایی باید مالی و اشتغال آفرین باشند، ظرفیت های شرکت های دانش بنیان را در تحقق این هدف بسیار موثر عنوان نمود.

سلاجقه در سرانجام گفت: ستاد ملی گرد و غبار تا به امروز اقدامات ارزنده ای انجام داده است که می بایست با جهاد تبیین و بهره گیری از ظرفیت های صدا و سیما این دستاوردها را به اطلاع جامعه رساند.

منبع: همشهری آنلاین

به "ایجاد یک کانون فوق بحرانی گرد و غبار در ایران ، احتیاج به تسریع استفاده از خاکپوش های دوستدار محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد یک کانون فوق بحرانی گرد و غبار در ایران ، احتیاج به تسریع استفاده از خاکپوش های دوستدار محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید