دستگاه طیف بینی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) در دانشگاه اصفهان راه اندازی شد

به گزارش هوای اصفهان، محققان دانشگاه اصفهان، در اقدامی ارزشمند، دستگاه طیف بینی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) که به علت مسائل فنی و تحریم های ظالمانه به مدت 10 سال بلااستفاده مانده بود را نصب و راه اندازی کردند.

دستگاه طیف بینی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) در دانشگاه اصفهان راه اندازی شد

به گزارش گروه استان های هوای اصفهان، اسداللهی، رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان باتشریح کاربرد دستگاه طیف بینی فوتوالکترون پرتو ایکس در فعالیت های علمی وآزمایشگاهی، گفت: این دستگاه برای شناسایی و معین اندازه عناصر روی سطح (فاصله 10 نانومتر) برای تمامی سطوح به جز هیدروژن و هلیم، شناسایی فرمول تجربی، شناسایی حالت شیمیایی و الکترونی هر عنصر روی سطح، شناسایی ناخالصی های روی سطح، پروفایل های ترکیبی توزیع عنصری در فیلم های (لایه های) نازک و بررسی ترکیب نمونه ها، هنگامی که باید از تأثیرات مخرب تکنیک های اشعه الکترونی، پرهیز گردد، کاربرد دارد.

اسداللهی اضافه کرد: دستگاه طیف بینی فوتوالکترون پرتو ایکس در سال 1388 از محل بودجه ارزی وزارت عتف به سفارش یکی از دانشگاه های کشور خریداری شد، اما به علت نبود امکانات و زیرساخت های لازم درآن دانشگاه و نیز عدم همکاری کشور آلمان به عنوان سازنده این دستگاه به جهت تحریم های ظالمانه، متاسفانه به مدت 10 سال بدون استفاده مانده بود.

رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان ادامه داد: با پیگیری های مستمرآزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان و باحمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خاتمه این دستگاه جهت نصب و راه اندازی به دانشگاه اصفهان منتقل شد.

وی در ادامه توضیح داد: متعاقب انتقال این دستگاه به دانشگاه اصفهان، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، متولی پیگیری امور راه اندازی دستگاه شد و با وجود چندین بار مذاکره با شرکت سازنده آلمانی برای نصب و راه اندازی این دستگاه، این شرکت به علت تحریم ها از همکاری خودداری کرد.

اسداللهی اعلام کرد: خاتمه با کوشش ها و پیگیری های اجرا شده درآزمایشگاه مرکزی دانشگاه، این دستگاه با همکاری متخصصین ایرانی و اعضای هیات علمی و کارشناسان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان نصب و راه اندازی شد.

وی با اشاره اهمیت این اقدام فناورانه، توضیح داد: دستگاه طیف بینی فوتوالکترون پرتو ایکس دارای فناوری بسیار پیشرفته است که در کشور تنها 2 نمونه از آن وجود دارد و بدین ترتیب ضمن یاری به انجام پژوهش های کاربردی و بنیادی و ارائه خدمات فناورانه به جامعه علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور، نقش بسزایی در جلوگیری از خروج ارز از کشور ایفا خواهد نمود.

لازم به ذکر است، این دستگاه ضمن جلوگیری از خروج ارز برای بررسی نمونه های ارسالی به خارج از کشور برای پژوهشگران کشور های منطقه نیز خدمات ارایه می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دستگاه طیف بینی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) در دانشگاه اصفهان راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه طیف بینی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) در دانشگاه اصفهان راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید