دیدنی هایی تاریخی در قلب وارنا

به گزارش هوای اصفهان، آشنایی با دو جاذبه گردشگری تاریخی وارنا

گرچه بیشتر مردم این شهر را به عنوان مرکز ساحلی بلغارستان می شناسند، اما واقعیت این است که جدای از دریا و سواحل زیبا وارنا گزینه های هیجان انگیز دیگری هم است که می توان بناهای تاریخی، ساختمان های زیبا و موزه های پربار را در آن گنجاند. بنابراین برای رفتن به این شهر زیبا و اصیل اصلا مردد نباشید و همین الان اسباب سفر را آماده سازید. این شهر دیدنی های کم نظیری دارد که خبرنگاران در این یادداشت شما را با دو جاذبه تاریخی آن آشنا می نماید:

دیدنی هایی تاریخی در قلب وارنا

مسجد عزیزیه (Azizie mosque):

مسجد عزیزیه در خیابان (Angel Georgiev) قرار داشته و هیچ اطلاعاتی درباره تاریخ و چگونگی ساخت آن وجود ندارد. براساس بعضی منابع و مستندات، این مسجد احتمالا در سال 1795 میلادی ساخته شده و با محرابی رو به مکه، مهم ترین مرکز عبادی مسلمانان شهر محسوب می گردد. مسجد دارای ساختمانی کم ارتفاع با حیاطی کوچک در بخش میانی است. مناره مسجد در سمت غربی آن و در سمت راست ورودی بنا قرار گرفته است. پایه این منار مربع بوده و کل مسجد مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته است. در داخل این مسجد و با توجه به شرایط مذهبی، تزئیناتی وجود دارد، پیش از ورود به بخش اصلی مسجد، وضوخانه و محل نگهداری کفش ها قرار داشته و در این مسجد نیز مشابه نیایش گاه های مسیحی، طاقچه هایی وجود دارد. این مسجد بعلاوه تنها مسجد منطقه محسوب می گردد که دارای تزئیناتی از در طلایی مکه است. یک تراس در بخش ورودی مسجد قرار داشته و بخش زنانه نیز در پشت آن ساخته شده است. براساس سنت مسجدسازی، یک جهت عبور بین تراس و مناره وجود دارد.

گنجینه طلایی وارنا (Varna golden treasure):

در اکتبر سال 1972 به طور اتفاقی گورستان مربوط به عصر مس و سنگ وارنا کشف شد. این سایت پیش از تاریخی در 500 متری شمال دریاچه و 4 کیلومتری غرب مرکز شهر قرار گرفته است. این محوطه باستان 7 هزار و 500 متر مربع مساحت داشته و در آن بیش از 3 هزار شی طلایی با پیشینه 6 هزار ساله کشف شد که در 294 قبر مجزا قرار داشتند. این گنجینه را می توان قدیمی ترین گنجینه طلایی در دنیا محسوب کرد. تمامی این اشیا در شش اتاق ویژه در موزه باستان شناسی وارنا به نمایش گذاشته شده اند. در دو سمت ورودی این مجموعه، مقابر پیش از تاریخی با نقاب های به شکل صورت انسان بازسازی شده اند که روی صفحات طلایی ساخته شده اند. تنوع زیاد ظروف در دو قبر موجود در این محل نشان دهنده اهمیت آن ها است. در قبر شماره 4، دو ظرف منحصر به فرد کشف شد که به طور خاص با تزئینات و سبک خاص سمبلیک پوشیده شده و نقاشی های طلایی داشتند. در قبر شماره 36 بیش از 850 شی طلایی کشف شد، نوع این اشیا نشان دهنده نذری بودن و وقف شدن آن ها به خدایان حامی دام ها و احشام است. در این محل دو بشقاب با تصاویر حیوانات وجود داشته و بعلاوه به تعداد 30 عدد سر حیوانات شاخدار و نوعی گیاه به نام (astragalus) به دست آمده که احتمالا اسباب بازی بوده و به یاری سوراخ هایی به یکدیگر زنجیر می شدند. قبر شماره 43 به طور کامل بازسازی شده است و قد مردی که در این محل دفن شده جالب توجه بوده زیرا وی 1 متر و 70 سانتیمتر ارتفاع داشته و بر اساس لیست تدفین، بیش از 990 شی طلایی به وزن 1 و نیم کیلو با وی دفن شده بود. بعلاوه در این مقبره اشیای مسی، تیغه های سنگی و سفال نیز به دست آمده است. براساس شواهد موجود، این فرد احتمالا رهبر قبیله یا کاهن اعظم بوده است.

گورستان دوران پیش از تاریخی وارنا که به عصر نوسنگی و مس و سنگ، در بین تمامی سایت های باستان شناسی دنیا بی نظیر بوده و مشابه آن در بازه زمانی فوق، در هیچ جای دیگر کشف نشده است. این کشف در دنیای باستان شناسی به میزان ای با اهمیت بود که به آن لقب کشف باستان شناسی قرن (archeological discovery of the century) داده شد.

منبع: الی گشت

به "دیدنی هایی تاریخی در قلب وارنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی هایی تاریخی در قلب وارنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید