روستای مارین و زیبایی های این منطقه برای گردشگران

به گزارش هوای اصفهان، روستای مارین یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویر احمد است که به واسطه دارا بودن معماری منحصر به فرد و طبیعتی چشم نواز توانسته عنوان دار ماسوله جنوب گردد. این روستا تمامی جاذبه های توریستی در زمینه های تاریخی، مذهبی و طبیعی را دارا می باشد.

روستای مارین و زیبایی های این منطقه برای گردشگران

روستای مارین

روستای مارین یکی از گزینه های زیبا و پرجاذبه و تاریخی کشور ایران است که در فاصله 198 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج و 36 کیلومتری شمال شهر گچساران واقع شده است. این روستا با دارا بودن کوههای مرتفع و بناهایی پلکانی شکل در میان باغهای پرپشت ملقب به ماسوله جنوب کشور شده است.

اقلیم مارین

این روستا در فصل های بهار، پاییز دارای آب و هوایی معتدل و دلچسب، در فصل تابستان تقریبا گرم و در فصل زمستان دارای آب و هوای سرد می باشد. یکی دیگر از جذابیت ها و عوامل موثر در خوش آب و هوایی این منطقه را می توان گذر رودخانه ای به نام بهرام از سمت شمال شرقی دانست.

بعلاوه راستا ارتباطی گچساران - مارین به صورت یک جاده آسفالت شده وجود دارد.

تاریخ و سابقه روستای مارین

این روستا دارای ارزش تاریخی زیادی می باشد که موجب شده تا از روستاهای قدمت دار کشور ایران محسوب شود، راستا سلطنتی شوش به تخت جمشید، بیشابور (متعلق به دوران هخامنشی) از فاصله 7 کیلومتری مارین می گذشته است. ناگفته نماند شرایط سوق الجیشی این روستا در رمان هخامنشی، ساسانی و اشکانی موجب ایجاد دژهایی برای محافظت و نگهبانی در بخش ورود روستا شده است.

اهالی مارین بویر احمی بوده و دارای مذهب شیعه (شیعه جعفری) می باشند که به زبان لهجه لری بویر احمدی سخن می گویند. طبق آخرین آمارگیری صورت گرفته در سال 85 دارای 549 نفر جمعیت بوده است، مارین نیز مانند بسیاری از آبادی های دیگر با کاهش و افت جمعیت روبرو بوده است.

جغرافیای روستای مارین

از سمت دیگر اغلب منازل دارای 2 طبقه هستند که جنس تشکیل دهنده آنها تیرهای چوبی، گل، کاهگل، آجر در گذشته و سنگ، سیمان،گچ، آهن در حال حاضر می باشد، معماری کوچه ها در این منطقه به صورتی بوده که گذر خودروها از آن غیر ممکن است. به همین خاطر فضای مناسبی برای عکس انداختن و گشت و گذار فراهم شده است.

فعالیت مالی و عایدی روستا

اهالی این این آبادی به باغداری، کشاورزی به دو روش دیمی و آبی، دامپروری، صنایع دستی، کارهای خدماتی مشغول هستند. از محصولات کشاورزی آن می توان به جو، گندم اشاره نمود.

و اما در باغهای آنها میوه های لیمو شیرین، انار، انگور، لیمو ترش، انجیر کاشت و پرورش می شود. در زمینه دامپروری می توان به فرآورده های لبنی از جمله شیر، ماست، پنیر، کشک، کره، دوغ نیز اشاره داشت.

البته بانوان این سرزمین به تهیه و بافت صنایع دستی قالی، جاجیم، گلیم، توبره به منظور برطرف احتیاج پوشاک خود و بعلاوه فروش مشغول می باشند.

آیین و مراسم روستای مارین

فرهنگ آبادی مارین مشمول آیین های مختلفی می باشد که در عید نوروز و بعلاوه عید سعید فطر، عید سعید قربان، عید سعید غدیر و بعلاوه جشن های عروسی و تولد و … به شادمانی پرداخته و از آلات موسیقی دهل، سرنا، نقاره استفاده می کنند. علاوه بر مراسم و جشن های شادمانی در روزهای عزادارای مذهبی نیز آیین های سوگواری اجرا می کنند.

کوسه گلین بخش مهمی از رسومات مارین را تشکیل می دهد که در زمستان های کم بارش و هنگام مواجهه با قحطی و کمبود آب برای درخواست بارش باران برپا می کنند.

پوشش مردمان روستای مارین

مردهای این آبادی از پوشش محلی پیراهن و شلوار، کلاه نمدی، کمربند، جبه، شال، کورک و زناره و بعلاوه گالش، گیوه بهره می برند. زن های مارین نیز پیراهن بلند و چین داری به نام جومه رنگارنگ و طرحدار، شلوار یا همان تنبان، چارقد لاکی سیاه رنگ، دستمال سر، لچک، چادر و دستبند با گیوه و نعلین می پوشند.

چشم اندازهای گردشگری و دیدنی مارین

1 - چشمه های جوشان و پرآب

این آبادی دارای چشمه هایی جوشان و پرآب است که از خاصیت معدنی و درمانی بهره مند هستند.

2 - آرامگاه بی بی حمیده خاتون

این آرامگاه از مکان های مذهبی آبادی مارین و کهگیلویه و بویر احمد به شمار رفته و متعلق به بیب حمیده خاتون است که نسل آن به امام موسی کاظم می رسد. این آرامگاه که در قسمت ورودی این روستا واقع شده که در ابتدای ورود از بازدیدکنندگان میزبانی می نماید.

3 -طبیعت سرسبز و چشم نواز

مارین در وسط یک دره قرار گرفته و اطراف آن را کوههای مرتفع پوشش داده اند، به همین علت دارای طبیعتی زیبا و سرسبز است که موجب جذب گردشگران زیادی از قسمت های مختلف کشور به این منطقه به ویژه در فصل بهار می شود. از جمله جاذبه های مهم و نام بردنی این منطقه ترکیب زندگی شهرنشینی با طبیعت بکر آن می باشد.

4 - تنوع پوشش گیاهی و زیست جانوری

گل و گیاههایی مانند گل گاوزبان، کتیرا، گل بنفشه پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند، بعلاوه زیست جانوری این روستا شامل حیوانات و پرنده های وحشی از جمله قوچ، گرگ، روباه، گراز، خرگوش، میش، کبک، شاهین می باشد که دیدن و آشنایی با آنها و محیط زندگی آنها از جاذبه ای منحصر به فرد این روستا محسوب می شود.

5 - دریاچه سد کوثر

در فاصله 17 کیلومتری آبادی مارین دریاچه سد کوثر واقع شده کناره های آن جذابیت ها و چشم اندازهای قابل توجه این منطقه محسوب می شود. در این دریاچه ورزشهای آبی متفاوتی صورت می گیرد.

6 - خرید سوغاتی

رسم خرید و تهیه سوغاتی یکی از رسوماتی است که در هر سفر ما را همراهی می نماید، قطعا سوغاتی محدود از طریق یا وسایل خاصی محدود نمی شود و بسته به محصولات و صنایع دستی هر مکان متفاوت خواهد بود، مثلا اگر شما به اصفهان سفر کنید حتما با خود گز اصفهان برای سوغات تهیه می کنید، اما اگر به شهرهای شمالی از جمله گیلان بروید می توانید از صنایع دستی آن مانند نمدمالی و حصیر بافی و خوراکی های محلی خوش طعم آن نان و شیرینی تهیه و با خود جهت سوغات همراه ببرید.

در سفر خود به روستای مارین نیز می توانید از بافتنی های پشمی، صنایع دستی و لباس محلی تهیه کنید، اما برترین سوغاتی های پیشنهادی قابل تهیه در این منطقه شامل کشک، انار، کره، ماست، رب انار، دوغ می باشند که قطعا رضایت شما را به خود جلب می کنند.

در مطالب قبلی هوای اصفهان برای شما عزیزان همیشگی خود به معرفی دیدنی های استان کهگیلویه و بویر احمد و بخش های مختلف آن پرداخت، این بار در این در این مطلب به انتخاب در خصوص مارین یکی از روستاهای تاریخی و گردشگرپرور آن قلم زده و خدمت شما عزیزان ارائه داد. در صورت آشنایی با دیدنی های این استان پهناور و محبوب بر روی لینک بالا کلیک کنید.

منبع: دیجیاتور

به "روستای مارین و زیبایی های این منطقه برای گردشگران" امتیاز دهید

1 کاربر به "روستای مارین و زیبایی های این منطقه برای گردشگران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای مارین و زیبایی های این منطقه برای گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید