مادران شاغل، کرونا و بچه ها

به گزارش هوای اصفهان، خبرنگاران/اصفهان با آغاز نهمین هفته از تعطیلی مدارس و مهدهای کودک، مادران شاغل که ترفندهای موقتی مانند استفاده از مرخصی و دور کاری را برای ادامه شغل، همراه با نگهداری از فرزند امتحان کردند، حالا جز سپردن فرزند خود به مادربزرگ و پدربزرگ انتخابی پیش رو ندارند.

مادران شاغل، کرونا و بچه ها

طولانی شدن تعطیلی مدارس و مهدهای کودک، مادران شاغل را در دو راهی بیم و امید برای سلامت و تامین احتیاجهای زندگی قرار داده است. آنها که در هفته های گذشته کوشیده اند، بین سلامت خانواده و تامین احتیاجهای زندگی تعادل برقرار نمایند، اکنون دیگر گزینه های دریافت مرخصی، یا کار پاره وقت و دورکاری را امتحان نموده و برای ادامه کار، ناگزیرند از خانواده هم برای حل بحران های ناشی از شیوع کرونا یاری بگیرند.

بازگشایی ادارات و مشاغل، تعطیلی مدارس

خانم مرادی کارمند یک شرکت خصوصی و مادر پسر 12 ساله، می گوید: پس از تعطیلات دو هفته ای عید، من و همسرم سر کار برگشته ایم و چون مدرسه ها هنوز تعطیل هستند، فرزندمان را به مادرم می سپاریم که در خانه تنها نماند.

مادر امیرعلی 8 ساله هم در یکی از نمایندگی های فروش خودرو کار می نماید و می گوید چاره ای ندارد جز این که کودکش را در خانه تنها بگذارد و سر کار برود، چون قرارداد ثابت ندارد و پدر و مادربزرگ فرزندش هم به دلیل کهولت سن، توانایی نگهداری از بچه را ندارند. او می افزاید: از اول اسفند که تعطیلی ها شروع شد، مرخصی می گرفتم و امیدوار بودم این شرایط تا بعد از عید تمام گردد، اما اکنون که زمزمه ادامه تعطیلی مدارس تا اردیبهشت و حتی خاتمه سال تحصیلی شنیده می گردد، ناچارم فرزندم را در خانه بگذارم و مدام تماس بگیرم تا خیالم راحت گردد کار خطرناکی نمی نماید.

خانم میرحسینی که مادر یک دختر 9 و پسر یک ساله است، می گوید: تا وقتی مهدکودک ها باز بود، خیالم راحت بود که پدر و مادرم را به زحمت نمی اندازم و به کارم می رسم، اما این چند هفته بعد از عید، هر روز بچه ها را به مادرم می سپارم چون ما قرارداد ثابت نداریم و اگر بخواهم مرخصی بگیرم، ممکن است شغلم را از دست بدهم.

این شرایط دائمی نیست

مجتبی ناجی، معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در گفت وگو با هوای اصفهان، شرایط کنونی جامعه را موقت می داند و می گوید: شرایطی که اکنون در آن قرار داریم، دائمی نیست، بلکه حالت بحرانی دارد و امیدواریم به زودی از آن عبور کنیم.

وی تنها گزینه رسمی مادران شاغل برای نگهداری، آموزش و تعلیم و تربیت فرزندان را سپردن آنها به مهدکودک و مدرسه می داند و ادامه می دهد: در همه جای جهان و تمام فرهنگ ها همین راه چاره وجود دارد، از سوی دیگر احتیاج اولیه هر یک از ما بقاء و زیست است و طبیعی است که مسایل مربوط به سلامت و بقا همواره برای افراد در رتبه اول اهمیت است، پس اگر شغل هم در جهت بقا باشد طوری که مثلا اگر فرد کار نکند بقایش به خطر می افتد، در این جا حفظ شغل برای فرد مهمتر می گردد، اما اگر داشتن شغل برای شکوفایی استعدادها و بر اساس علایق باشد، حفظ و ادامه شغل در اولویت خانواده نیست.

این روان شناس با اشاره به اهمیت حفظ شغل مادرانی که برای کسب درآمد و تامین مایحتاج زندگی خود کار می نمایند، می گوید: به هرحال برای مادران شاغل، ادامه کار مهم است و به نظر می رسد راه چارههای موقتی باید برای مسائل موقتی در نظر گرفت. راه چاره موقت هم زیادند مثل سپردن به بستگان، خانواده های مادری، پدری، دریافت انواع مرخصی های موقتی، استحقاقی یا پاره وقت و یا این قانون که به زنان اجازه داده با استفاده از مرخصی بدون حقوق بتواند شغل خود را حفظ نموده و کنار فرزندشان باشند. این راه چارههایی نیست که بهزیستی ارائه دهند، بلکه در قانون های استخدامی مشخص شده است.

نمی توان برای همه خانواده یک نسخه پیچید

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به قابل اجرا نبودن بیشتر راه چارههای موقتی که برای ادامه به کار مادران شاغل ارائه می گردد، می افزاید: یکی از راه چارههایی که پیشنهاد می گردد این است که کارفرمایان برای نگهداری موقت بچه هاِ مادرانِ شاغل، تدبیری بیندیشند، اما به عنوان مثال، امکان اینکه در یک کارخانه بتوان مهدکودکی برای نگهداری بچه ها ایجاد کرد، وجود ندارد چون باز هم تجمع بچه ها و تردد خانواده ها، ممکن است باعث انتقال ویروس گردد، بنابراین نسخه خاصی نمی توانیم برای خانواده ها بپیچیم و بگوییم این راه چاره را در پیش بگیرید.

وی تصمیم گیری در این باره را برعهده خود خانواده ها می داند و می گوید: خود خانواده باید ببیند کدام گزینه برایش تناسب دارد. در بعضی خانواده ها، مادر شاغل می گوید استخدام رسمی نیستم اگر بخواهم مرخصی طولانی بگیرم، عذرمان را می خواهند و دیگر نمی توانم ادامه کار دهم. بنابراین هر کسی باید بر مبنای شرایط خانوادگی، مالی و اجتماعی که در آن واقع شده است، ببیند چه راه چارهی را برای عبور از این بحران می تواند عملیاتی کند.

گزینه های محدود پیش روی مادران شاغل

ناجی اظهار امیدواری می نماید؛ متناسب با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا از اول اردیبهشت گشایشی در مهار کرونا حاصل شده و مهدکودک ها باز شوند و با شروع به کار دوباره مهدکودک ها، خانواده ها هم بتوانند از مسئله ای که با آن روبرو هستند عبور نمایند، اما در شرایط کنونی، راه چارههایی که خانواده ها برای ادامه کار در نظر می گیرند، مانند سپردن به بستگان، محدود است.

این روان شناس در پاسخ به اینکه آیا در خانه گذاشتن فرزند ممکن است آسیبی برای او ایجاد کند؟ می گوید: ما در شرایطی هستیم که گزینه های دیگری نداریم، بهترین راهکار برای مادرانی که احتیاج به ادامه شغل دارند این است که بچه را به بستگان مورد اعتماد بسپارند.

وی خاطرنشان می نماید: به نظر من اگر بخواهیم به تبعات منفی این موضوع فکر کنیم باید گفت که مهدکودک فرستادن بچه ها هم ممکن است باعث ایجاد اضطراب جدایی گردد، در حالیکه این زندگی واقعی است و بچه ها هم باید تجربه های متخلفی را از همان سنین کودکی شروع نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مادران شاغل، کرونا و بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادران شاغل، کرونا و بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید