ماموریت های فضایی فعال در سیاره مریخ

به گزارش هوای اصفهان، سیاره مریخ مقصد محبوب سازمان های فضایی برای انجام ماموریت های رباتیک است. مریخ نزدیک ترین سیاره به زمین است و از سوی دیگر از نظر علمی جذابیت های زیادی برای دانشمندان دارد. سیاره ای که در گذشته شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات داشته و به احتمال زیاد میزبان حیات میکربی بوده است.

ماموریت های فضایی فعال در سیاره مریخ

ارسال کاوشگر به مریخ از اواسط دهه 1960 شروع شد و تا کنون فضاپیماهای زیادی رهسپار این سیاره شده اند.

در دو هفته اخیر نیز سه فضاپیما سفر خود را به مریخ شروع کردند. امارات متحده عربی مدارگرد امید را به سمت سیاره سرخ پرتاب کرد. چند روز پس از آن چین ماموریت تیان ون-1 را شروع کرد. ماموریت بلندپروازانه ای که از یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک مریخ نورد تشکیل شده است. و در نهایت 9 مرداد ناسا مریخ نورد پشتکار را روانه سیاره مریخ کرد.

فرستاده های جدید بشر به سیاره سرخ منظومه شمسی اواسط زمستان سال جاری به مریخ می رسند. سیاره ای که در حال حاضر از شش مدارگرد و دو سطح نشین فعال میزبانی می نماید.

از میان شش مدارگرد فعال در مریخ سه مورد متعلق به ناسا است؛ مدارگرد ادیسه مریخ که در سال 2001 به فضا پرتاب شد، مدارگرد MRO که در سال 2005 سفر خود به مریخ را شروع کرد و مدارگرد MAVEN که در سال 2013 زمین را به مقصد مریخ ترک کرد.

اروپا نیز دو فضاپیمای فعال در مدار مریخ دارد. مدارگرد اروپایی مارس اکسپرس (Mars Express) در سال 2003 به فضا پرتاب شد. اروپا در سال 2016 با همکاری با روسیه مدارگرد TGO، که بخشی از ماموریت اگزومارس (ExoMars) بود، را نیز روانه مریخ کرد.

و در نهایت ششمین مدارگرد فعال در سیاره مریخ مربوط به برنامه فضایی هند است. هند ماموریت مدارگرد مریخ خود را در سال 2013 به فضا پرتاب کرد.

در سطح مریخ اما تنها دو فضاپیما مشغول فعالیت هستند. مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا که در سال 2012 به فضا پرتاب شد در هشت سال اخیر مشغول کاوش سیاره مریخ بوده است. ناسا در سال 2018 سطح نشین اینسایت (InSight) را نیز روانه مریخ کرد. ماموریت اینسایت با هدف مطالعه نواحی درونی سیاره مریخ به این سیاره اعزام شد.

مریخ نورد فرصت (Opportunity) نیز تا سال پیش جزء ماموریت های فعال ناسا در مریخ بود. مریخ نورد فرصت از پنل های خورشیدی برای فراوری انرژی استفاده می کرد. اما وقوع طوفان شن در سیاره مریخ باعث کاهش شدید نور دریافتی از خورشید و از دست رفتن منبع انرژی این فضاپیما شد. کوشش های ناسا برای احیاء این مریخ نورد قدیمی جواب نداد و در نهایت ماموریت مریخ نورد فرصت به انتها رسید.

ماموریت های جدید امارات، چین و ناسا حدود هفت ماه دیگر به سیاره مریخ خواهند رسید و به جمع دست ساخته های بشر در سیاره مریخ اضافه خواهند شد.

عکس کاور: تصویری از تمام ماموریت هایی که تا کنون به سیاره مریخ ارسال شده اند.

Credit: NASA / JPL / Roscosmos / JAXA / ESA / ISRO / Jason Davis / The Planetary Society

منبع: دیجیکالا مگ

به "ماموریت های فضایی فعال در سیاره مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت های فضایی فعال در سیاره مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید