مکمل ها بالاخره مفیدند یا مضر؟

به گزارش هوای اصفهان، فکرکنم اگر آمارگیری به عمل آید، یکی از بیشترین سوالاتی که ورزشکاران و حتی افراد عادی جامعه از پزشکان ورزشی می نمایند، در رابطه با مکمل های ورزشی باشد.باید اعتراف کرد که در رابطه با پاسخ به این سوالات، اغلب دچار افراط و تفریط شده ایم. گاه مکمل ها را به اسم زهرهلاهل معرفی نموده و گاه جوری تبلیغ می کنیم که گویا

مکمل ها بالاخره مفیدند یا مضر؟

مکمل ها بالاخره مفیدند یا مضر؟

نویسنده:دکتر پویا دانشور

فکرکنم اگر آمارگیری به عمل آید، یکی از بیشترین سوالاتی که ورزشکاران و حتی افراد عادی جامعه از پزشکان ورزشی می نمایند، در رابطه با مکمل های ورزشی باشد.

باید اعتراف کرد که در رابطه با پاسخ به این سوالات، اغلب دچار افراط و تفریط شده ایم. گاه مکمل ها را به اسم زهرهلاهل معرفی نموده و گاه جوری تبلیغ می کنیم که گویا معجون افسانه ای هستند. واقعیت این است که مکمل ها می توانند به اسم یک ابزار مناسب برای تقویت ورزشکاران به کار فرایند ولی کاربرد آنها محدود بوده و هرگز معجزه نمی نمایند. به هر حال مناسب دیدم که در پاسخ به سوالات تعداد زیادی از ورزشکاران، در این شماره اشاره ای گذرا و کلی به موضوع مکمل ها و غذاهای ورزشی داشته باشیم تا فتح بابی باشد برای مطالعه بیشتر و پرداختن به این بحث مهم در شماره های بعدی.

به ورزشکاران هم توصیه می کنم که مشورت با پزشکان ورزشی و کارشناسان اهل فن و کارآزموده را فراموش ننموده و هرگز اقدام به مصرف خودسرانه یا اجرای توصیه افراد ناآگاه و سودجو ننمایند و از مارک های غیراستاندارد و ناشناخته استفاده ننمایند و مکمل های مورداحتیاج خود را از مراجع معتبر تهیه نمایند.

هدف از خوردن مکمل ها به خصوص در میان ورزشکاران چیست؟

ورزشکاران مکمل ها را برای سازگاری بهتر با تمرینات، کاهش وقفه های تمرینی ناشی از خستگی، آسیب یا حتی پیشگیری از بیماری ها در جریان تمرین، فراهم آوردن امکان انجام تمرینات شدیدتر و سنگین تر، تسریع در بازتوانی و بازیابی منابع انرژی بین تمرین ها، افزایش منابع انرژی و تقویت عملکرد در جریان رقابت ها مصرف می نمایند. به رغم مصرف بالای مکمل ها بین ورزشکاران، تحقیقات نشان داده است که اولا تنها در موارد معدودی مثل سوء تغذیه و کمبود ویتامین یا ماده معدنی خاصی (مثل کم خونی فقرآهن) مصرف مکمل ها مورد پیدا می نماید، ثانیا برای دستیابی به اهداف فوق تنها تعداد اندکی از فرآورده های مکمل عملا موثر هستند و به عبارتی هر مکمل در محدوده خاصی کاربرد و مصرف دارد و ثالثا بسیاری مواقع بدون احتیاج به مکمل می توان با یک رژیم غذایی صحیح و کم خرج، کمبودها را جبران کرد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "مکمل ها بالاخره مفیدند یا مضر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکمل ها بالاخره مفیدند یا مضر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید