راهنمای کامل پرورش و نگهداری از گیاه اطلسی

به گزارش هوای اصفهان، گیاه اطلسی گیاهی گلدار و زیبا است که با نام علمی پتونیا شناخته می گردد. این گیاه به تابش مستقیم آفتاب احتیاج دارد و برترین گزینه برای کاشتن در باغچه ها است. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید و در خصوص این گیاه زیبا و رنگارنگ بیشتر بخوانید.

راهنمای کامل پرورش و نگهداری از گیاه اطلسی

گیاه اطلسی چیست؟

گیاه اطلسی یکی از گیاهان گلداری است که احتمالا آن را در باغچه ها و پارک ها دیده اید. این گیاه زیبا در فصل های بهار، تابستان و حتی پاییز گل می دهد. گل های اطلسی به رنگ های آبی، چندرنگ، نارنجی، صورتی، بنفش، قرمز، سفید و زرد است.

این گیاه به خاطر گل های زیبایی که می دهد و فصل بلند گل دهی اش که تقریبا 3 فصل می گردد، بسیار محبوب است. مثل بسیاری از گیاهان یک ساله، ساقه های گیاه اطلسی هم در اواسط تابستان بسیار بلند می گردد و اگر می خواهید گیاهی کوچک تر داشته باشید باید ساقه های آن را کوتاه کنید.

گیاه اطلسی در بیشتر منطقه ها جهان یک گیاه یک ساله استY اما در بعضی منطقه ها می توان آن را به عنوان گیاه چندساله هم نگهداری کرد. گل دهی این گیاه از بهار آغاز می گردد و تا زمان آغاز سرمای هوا و اولین یخ زدگی های زمستان ادامه پیدا می نماید.

این گل های زیبا برترین گزینه برای اضافه کردن به باغچه های کوچک مقابل در ورودی خانه هستند؛ البته آن را می توانید در گلدان هایی در فضای داخلی خانه یا در سبدهای آویز هم بکارید؛ ولی دقت کنید که این گیاه به تابش مستقیم آفتاب احتیاج دارد و اگر خانه ای تاریک و بدون نور دارید، نمی توانید آن را در خانه نگهداری کنید.

بعضی از انواع گل های اطلسی عطری ملایم هم دارند. ارتفاع ساقه های آن به 15 تا 45 سانتیمتر می رسد. روی زمین این ساقه ها ممکن است از 45 سانتیمتر تا 120 سانتیمتر ادامه پیدا کند.

مراقبت از گیاه اطلسی

اصلی ترین فصل گل دهی گیاه اطلسی تابستان است ولی این گیاه می تواند از بهار تا پاییز، بسته به شرایط، گل دهی داشته باشد. گرمای شدید تابستان می تواند به طور موقت باعث توقف گل دهی گیاه گردد. در بعضی از انواع اطلسی ها برای اینکه گل دهی ادامه پیدا کند باید گل های خشک را از گیاه جدا کنید. البته مدل های جدیدتر اطلسی احتیاجی به این کار برای گل دهی ندارند اما اگر بتوانید این کار را مرتب برای گیاه انجام دهید، میزان گل دهی آن ها بیشتر می گردد.

گیاه اطلسی به آب دهی منظم احتیاج دارد و در فصل رشد یعنی بهار تا پاییز باید به آن کود بدهید. اگر تابستان بسیار گرم می گردد بهتر است که گیاه را به مکانی مناسب تر منتقل کنید. اگر امکان جابه جایی برای گیاه وجود ندارد، برای آن یک سایه بان موقتی درست کنید.

نور

بیشتر مدل های گیاه اطلسی تابش کامل آفتاب را ترجیح می دهند یعنی باید حداقل به مدت 6 ساعت در روز در بیشتر روزهای سال نور مستقیم آفتاب به آن ها بتابد. اما در گرمای شدید تابستان، کمی سایه به خصوص در بعدازظهرهایی که تابش آفتاب بسیار شدید است، برای این گیاه ضروری است. قرار دادن گیاه در محیط نیمه سایه باعث می گردد که از آسیب خورشید در امان بمانند، تازه و سرحال باشند و بیشتر گل بدهند.

خاک

گیاه اطلسی خاک غنی و سبک را می پسندد که زهکشی خوبی داشته باشد. این گیاه می تواند انواع خاک را تحمل کند تا زمانی که خاک، زهکشی خوبی داشته باشد. خاک این گیاه باید کمی اسیدی باشد.

آب

مثل بسیاری از گیاهان گل دار یک ساله، اطلسی هم دوست ندارد که برای مدت طولانی، خشک و بی آب بماند. اما این گیاه نباید در خاک بسیار مرطوب بماند چون وجود آب زیاد در خاک این گیاه، باعث پوسیدن ریشه گیاه می گردد. علاوه بر این، آب دادن زیاد به این گیاه باعث می گردد که ساقه های آن بلند شده و تعداد گل های آن کمتر گردد. در مجموع بهتر است که آن را هفتگی آب بدهید طوری که 3 تا 6 سانتی متر از خاک کاملا مرطوب گردد. این میزان آب دهی برای فصل هایی است که بارندگی وجود ندارد.

بعضی از انواع رونده این گیاه و گیاهانی که آن را در گلدان می کارید، به آبیاری بیشتر و عیق تر احتیاج دارند. نباید اجازه دهید که خاک بیشتر از پنج سانتی متر از انتهای خاک، خشک گردد.

دمای هوا و رطوبت

دمای هوای مناسب برای این گیاه 15 تا 25 درجه در روز و 10 تا 20 درجه در طول شب است. البته این گیاه می تواند دمایی تا 5 درجه بالای صفر را هم تجربه کند اما دمای صفر درجه و یخ زدگی باعث آسیب رسیدن به گیاه می گردد و حتی آن را به کلی از بین می برد. رطوبت کم تا میانه برای این گیاه گلدار برترین شرایط را فراهم می نماید.

کود

این گیاه را موقع کاشت با یک کود متعادل تغذیه کنید. علاوه بر این می توانید میزانی کمپوست هم به خاک اضافه کنید. از زمانی که گل دهی گیاه آغاز می گردد تا پاییز، هر دو تا سه هفته با یک کود مخصوص گیاهان گلدار که آن را رقیق نموده اید، گیاه را تغذیه کنید. بعضی از انواع اطلسی های رونده به هفته ای یک بار کوددهی احتیاج دارند. پس شرایط کوددهی را باید با توجه به نوع گیاه مشخص کنید.

چطور گیاه اطلسی را از بذر پرورش دهیم؟

معمولا گیاه اطلسی جوان را از گلخانه ها می خرند ولی می توانید آن را با بذر هم بکارید و خودتان را برای کاشت یک گیاه از بذر، به چالش بکشید. 10 تا 12 هفته قبل از آخرین یخ بندان و سرمای محل زندگی خود باید کاشت بذر را آغاز کنید. برای کاشت اطلسی با بذر این مراحل را دنبال کنید:

  1. روی یک لایه خاک مناسب برای کاشت بذر، دانه های گیاه را پخش کنید. به آرامی آن ها را به سمت داخل فشار دهید ولی بذر را زیر خاک پنهان نکنید. بذر برای جوانه زدن به تابش نور آفتاب احتیاج دارد.
  2. جایی که بذر را کاشته اید با پلاستیک بپوشانید و آن را در جای گرم و دور از تابش نور خورشید نگه دارید. بین 7 تا 10 روز طول می کشد تا کم کم جوانه های بذرها را مشاهده کنید.
  3. بعد از مشاهده اولین جوانه ها، کاور پلاستیکی را بردارید.
  4. وقتی جوانه ها سه برگ دادند، می توانید آن ها را به گلدان اصلی منتقل کنید تا زمانی که برای منتقل کردن به فضای باز، آماده شوند.

بیماری ها و آفت های رایج

بعضی از حشرات می توانند برای این گیاه مشکل ایجاد نمایند از جمله: شته، سوسک کک، لیسه و حلزون که از ساقه ها و برگ های این گیاه تغذیه می نمایند. معمولا با پاشیدن آب با شدت مناسب می توانید این آفت ها را از گیاه دور کنید. اما اگر شدت آفت زیاد است و در حال از بین بردن گیاه است می توانید از اسپری های آفت کش بهره ببرید.

این گیاه ممکن است دچار بیماری های قارچی گردد به خصوص در منطقه های که آب وهوای مرطوب دارند. اگر در چنین محیط هایی زندگی می کنید، سعی کنید مدل هایی از اطلسی را خریداری کنید که تحمل بیشتری نسبت به رطوبت دارند.

مسائل رایج گیاه اطلسی

گیاه اطلسی گیاهی نسبتا مقاوم است و دوران گل دهی زیادی دارد اما گاهی اوقات دچار مسائل زیر می گردد:

پژمرده شدن گل یا برگ

دلایل مختلفی برای پژمرده شدن گل یا برگ های گل اطلسی وجود دارد؛ اما بیشتر دلایل مربوط به آب است: آبیاری زیاد یا خیلی کم. خاک را آنالیز کنید و اگر مرطوب نیست گل اطلسی را آبیاری کنید. اگر مرطوب است، برنامه آبیاری خود را کاهش دهید.

ساقه های بلند و بی گل

بعد از مدتی ساقه های گیاه اطلسی بسیار بلند می گردد و تعداد گل های آن کم می گردد. راه چاره این مشکل بسیار ساده است؛ گل های خشک را از شاخه جدا کنید و ساقه های گیاه را با دو انگشت فشار دهید. از نقاطی که ساقه را فشار داده اید، ساقه های جدیدی رشد می نماید و گیاه پرتری خواهید داشت.

سوالات رایج درباره گیاه اطلسی

1. آیا نگهداری از اطلسی راحت است؟

نگهداری از اطلسی بسیار راحت است و این گیاه معمولا بسیار سازگار و بدون مشکل است. فقط میزان زیادی نور خورسید و آب کافی برای گیاه فراهم کنید و این گیاه هم در مقابل، با گل های زیبا و خیره نماینده از شما تشکر می نماید.

2. آیا گیاه اطلسی را می توان در فضای بسته نگهداری کرد؟

اطلسی را معمولا در فضای باز می کارند چون به تابش آفتاب احتیاج دارد. ولی اگر بتوانید این شرایط را در خانه هم برای گیاه فراهم کنید، می توانید آن را داخل خانه نگهداری کنید. گیاه را در فضای بسته باید جایی بگذارید که حسابی آفتاب بگیرد و مراقب آبیاری آن باشید. در این صورت گیاه اطلسی شما ممکن است بیشتر از گیاهان دیگری که داخل باغچه کاشته اید عمر کند.

3. گیاه اطلسی چقدر عمر می نماید؟

در بیشتر منطقه ها آب وهوایی، گیاه اطلسی معمولا یک سال عمر می نماید. در منطقه های با آب وهوای گرم ممکن است این گیاه بیشتر از یک سال دوام بیاورد.

منبع: Almanac

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای کامل پرورش و نگهداری از گیاه اطلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل پرورش و نگهداری از گیاه اطلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید