هفت راه شکار مشتری

به گزارش هوای اصفهان، ساده انگاری در نحوه برقراری ارتباط با مشتری می تواند برای شرکت ها در بازار فروش محصولات و خدمات، گران تمام گردد. هفت راه ساده برای شکار مشتری و تبدیل کردن خریداران جدید به مشتریان وفادار وجود دارد. مهم ترین آن، شناسایی مبادی ورود مشتریان بالقوه در بازار یک محصول است.

هفت راه شکار مشتری

دنیای اقتصاد در ادامه به نقل از European business review نوشت: هیچ کس نمی تواند اهمیت خدمات پشتیبانی مشتریان را برای هر کسب وکاری انکار کند. شاید به همین دلیل است که کسب وکار ها از فناوری های مختلف برای افزایش توانایی پشتیبانی از مشتریان خود استفاده می نمایند. اما همزمان با استفاده افراد از فناوری های جدید در انجام رویه های کسب وکار، پیشرفت فناوری ها هم ادامه می یابد.

شاید بتوان این شرایط را مانند یک بازی موش و گربه دانست. درحالی که بسیاری از کسب وکار ها با خوشحالی از آخرین فناوری های موجود برای پشتیبانی از مشتریان خود خرید می نمایند، پیش از پیاده سازی آن فناوری، فناوری جدید یا دست کم نسخه جدیدتری از آن از راه رسیده است. چه باید کرد؟ شاید بهترین رویکردی که صاحبان کسب وکار های کوچک (به ویژه آن دسته از کسب وکار هایی که در محیط های پرتلاطم مانند حوزه های مالی فناوری محور فعالیت می نمایند) می توانند در خصوص احتیاج های دائما در حال تغییر مشتریان و فناوری های دائما در حال تحول موجود در پیش بگیرند، نگاه کردن به مسائل از دید مشتریان است. ضروری است بدانید که مشتریان درباره کسب وکار شما چه فکر و تصوری دارند. تنها در این صورت است که می توانید خدمات خود را بهبود داده و اسیر امواج دائمی بازار نشوید.

بسیاری از مشتریان، کوشش های شما را برای همگام سازی خود با تغییرات فناوری نخواهند دید. آن ها فقط تغییر در شیوه و کیفیت پشتیبانی از خود را مشاهده خواهند کرد. به عبارت دیگر، آن ها فقط منافع ناشی از اقتباس فناوری ها را خواهند دید. به این صورت، تا زمانی که پشتیبانی و خدمت رسانی از آن ها عالی باشد، اهمیتی ندارد که در حال استفاده از کدام فناوری و کدام نسخه از آن هستید. در صورتی که قصد ارزیابی و مقایسه چند فناوری را دارید، تنها راه مقایسه آن ها باید از نظر پتانسیل بهبود تجربیات مشتریانتان باشد. شما باید مناسب ترین فناوری برای ارائه محصولات و خدمات باکیفیت مورد انتظار مشتریان را داشته باشید.

با در نظر دریافت این موضوع، چند معیار وجود دارد که مشتریان شما توجه زیادی به آن ها دارند:

کیفیت محصولات و خدمات

نخستین چیزی که توجه مشتریان را به خود جلب می نماید، کیفیت محصولات و خدمات شما است. زمانی که وعده محصولات باکیفیت می دهید، بهترین کار آن است که به وعده خود عمل کنید. اگر وعده های دروغین بدهید، مشتریان شما متوجه خواهند شد و اعتمادشان را به کسب وکار شما از دست خواهند داد. صداقت، سنگ بنای روابط با مشتریان است. تنها در این صورت است که می توان اعتماد مشتریان را به دست آورد. مهم نیست که شکایتی از مشتریان دریافت نموده اید یا نه؛ همواره به دنبال ارائه محصولات و خدمات باکیفیت باشید.

دسترسی بالا

ممکن است شما چندان درباره در دسترس بودن کسب وکار خود فکر ننموده باشید، اما مشتریان به این موضوع فکر می نمایند. آن ها به این موضوع فکر می نمایند که در زمان احتیاج به ارتباط با شما، به چه سادگی می توانند دسترسی پیدا نمایند. فرض کنید که در حال سرمایه گذاری روی ابزار ها و فناوری های مدیریت روابط با مشتریان (CRM) هستید. شما می توانید یک پایگاه داده ایجاد کنید که اطلاعات و جزئیات تمام مشتریان را گردآوری نموده و آن را هم به طور مرتب به روزرسانی کنید. اما مطمئن شوید که ارتباط با مشتریان، یک طرفه نیست.

باید شرایط و بستر هایی فراهم آورید که آن ها هم بتوانند در صورت احتیاج با شما ارتباط بگیرند. اگر این ارتباط دوطرفه برقرار نگردد، ممکن است آن ها را از دست بدهید. از دست دادن حتی یک مشتری می تواند به بهای گزافی برای کسب وکارتان تمام گردد.

شخصی سازی

زمانی که مشتریان محصولات یا خدمات خود را از کسب وکار شما دریافت می نمایند، می خواهند این احساس را داشته باشند که تنها فرد بااهمیت هستند. اطمینان یابید که محصولات و خدمات خود را با توجه به احتیاج ها و خواسته های هر کدام از آن ها شخصی سازی می کنید.

چنین کاری به ویژه برای کسب وکار های فناوری محور کار دشواری نیست. اطمینان یابید که با این شخصی سازی محصولات و خدمات، مشتریان احساس نمایند موردتوجه و قدردانی هستند. شاید به این مساله فکر ننموده باشید، اما مشتریان به طور جدی در خصوص اهمیت خود برای کسب وکار شما فکر می نمایند. با شخصی سازی محصولات و خدمات و انطباق آن ها با احتیاج ها و خواسته های هر کدام از مشتریان، اهمیتشان را برای کسب وکار خود نشان می دهید. در این صورت می توانید از حفظ مشتریان وفادار خود هم اطمینان یابید. با آن ها به شکل افرادی خاصی تعامل کنید، نه به عنوان گروهی از مشتریان.

رسانه های اجتماعی

امروزه مردم به دستگاه های الکترونیک خود وابسته شده اند. مشتری بالقوه شما احتمالا پیش از آنکه سراغتان بیاید در رسانه های اجتماعی دنبالتان خواهد گشت. در آنجا است که تصوری اولیه نسبت به محصولات و خدمات شما پیدا می نماید. در عصر کنونی، رسانه های اجتماعی برای بازاریابی کسب وکار ها و خدمت رسانی به مشتریان ضروری هستند. باید یک برنامه مدون برای حضور و فعالیت در این رسانه ها داشته باشید تا مشتریانتان بتوانند در فضای آنلاین هم شما را پیدا نمایند.

سرعت

مشتریان زمانی دوباره سراغ شما خواهند آمد که در استفاده از محصولات و خدمات شما تجربه خوبی کسب نموده باشند. ارائه اطلاعات، حل مسائل و حتی پاسخگویی به سوالات آن ها باید اولویت نخست شما باشد. مردم پیش از آنکه مشتری وفادار یک نشان تجاری شوند، به دقت در خصوص عملکرد و کارآیی فعالیت هایشان فکر می نمایند. یکی از راه های افزایش رضایت مشتریان، سرعت است. ضروری است که کسب وکار ها در پاسخ به احتیاج های مشتریان، سریع باشند.

رقابت پذیری

شاید فکر کنید که شرایط رقابتی شما در مقابل سایر کسب وکار ها نباید موردتوجه مشتریانتان باشد، اما در دنیا واقعی چنین است. مشتریان در هنگام احتیاج به یک محصول یا خدمت خاص به توان رقابتی کسب وکار ها توجه می نمایند. اگر احساس نمایند که شما از نظر قیمت و کیفیت، توان رقابت با دیگران را ندارید، ممکن است به طور کامل شما را کنار بگذارند. شما باید به رشد و توسعه کسب وکار خود ادامه دهید تا همواره منطبق با احتیاج های در حال تغییر مشتریان باقی بمانید.

ایده هایی برای بهبود

مشتریان امروزی بسیار کنشگرا شده اند. آن ها درباره کسب وکار شما تحقیق می نمایند و بازخورد می دهند. اطمینان یابید که بهترین روش ها و ایده ها را برای بهبود کیفیت خدمات و پشتیبانی مشتریان انجام می دهید. در زیر می توانید بعضی از توصیه های ما را مشاهده کنید:

1- روی مشتریان تمرکز کنید. زمانی که طرح کسب وکار خود را می نویسید، اطمینان یابید که مهم ترین اولویت شما مشتریان هستند. مشتریان باید مانند یک ستاره قطبی، حتی در متلاطم ترین شرایط بازار و محیط هم راهنمای شما باشند. همچنین کارکنان خدمات مشتریان خود را به لوازم و دانش لازم برای تعامل با انواع مشتریان مجهز کنید.

2- داده ها را جمع آوری نموده و مورد استفاده قرار دهید. اطلاعات مهم درباره مشتریان خود را جمع آوری نموده و از آن ها برای ارتقای کسب وکار خود استفاده کنید. به علایق و تنفرات آن ها پی برده و متوجه شوید که به چه اقداماتی واکنش مثبت نشان می دهند. پس از جمع آوری اطلاعات در خصوص مشتریان، اطمینان یابید که از آن ها در شکل دهی به محصولات و خدمات خود استفاده می کنید.

3- انتظارات مشتریان را مدیریت کنید. مشتریان همواره به دنبال ایده آل ترین و کامل ترین محصولات و خدمات هستند. اگر نمی توانید ایده آل باشید، وعده آن را به مشتریان ندهید. در بازاریابی و تبلیغات خود روی واقعیات تمرکز کنید، نه آرمان گرایی و رویاپردازی. وعده های بیش از حد می توانند به ضرر شما تمام شوند و به همین دلیل ضروری است که در تعامل با مشتریان، شفاف و صادق باشید. اگر وعده ای دهید و به آن عمل نکنید، اعتماد دیگران به شما خدشه دار خواهد شد.

4- فناوری های خود را بهبود دهید. فناوری ها بخش مهمی از هر کسب وکاری در روزگار کنونی هستند. مسائل بسیاری در استفاده از آن ها پدید خواهد آمد و مشتریان به دنبال پاسخ و راهکار خواهند بود. به اندازه کافی روی تیم فنی خود سرمایه گذاری کنید که بتوانند مسائل احتمالی را حل نمایند.

5- اشتباهات خود را بپذیرید. هیچ کس مصون از اشتباه نیست. پذیرفتن اشتباهات، بهترین راه برای حل آن ها است. هیچ کس از شما انتظار ندارد که بی عیب و نقص باشید. زمانی که اشتباهی رخ می دهد، به ویژه اگر یک مشتری به آن اشاره نموده باشد، مثبت نگر باشید و به آن اعتراف کنید.

6- بازخورد ها و نقد های مشتریان را تحلیل کنید. یکی از راه های آموختن از اشتباهات و بهبود عملکرد، تحلیل بازخورد های مشتریان است. اگر در رسانه های اجتماعی اکانت دارید، هرازگاهی بخش نظر ها را بخوانید تا درباره دیدگاه های مشتریان درباره کسب وکارتان اطلاع یابید. اگر هم در رسانه های اجتماعی نیستید، می توانید به طور مستقیم نظرات آن ها را درباره محصولات و خدمات خود جویا شوید. اگر بخشی از فعالیت های شما مورد رضایت مشتریان نیست، تمام کوشش خود را برای برطرف دغدغه های آن ها انجام دهید.

7- ارتباطات روشنی داشته باشید. زمانی که مشتریان جویای اطلاعاتی درباره کسب وکار شما می شوند، اطمینان یابید که به اندازه کافی واضح صحبت می کنید. چه هنگام نوشتن، حرف زدن یا انتشار مطالب در فضای آنلاین باید واضح و روشن پیغام خود را انتقال دهید تا مانع از سردرگمی مشتریان شوید. همچنین باید مودب باشید. ارتباطات روشن در بازاریابی و تبلیغات هم اهمیت فراوانی دارد تا مشتریان درک نمایند چه محصول یا خدماتی به فروش می رسانید.

در سرانجام باید به این نکته اشاره نمود که تصورات و تفکرات مشتریان از کسب وکار شما می تواند مثبت یا منفی باشد. هرکدام از آن ها که بود، باید آن را به چشم یک فرصت یادگیری ببینید. برای کسب وکار ها و به ویژه کسب وکار های فناوری محور، خدمات مشتریان یکی از مهم ترین اولویت های فعالیت است. اطمینان یابید که مشتریان شما همواره راضی هستند.

منبع: فرارو

به "هفت راه شکار مشتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت راه شکار مشتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید