کشف قطعی قدیمی ترین جای پای جهان در شیلی!

به گزارش هوای اصفهان، کشف قدیمی ترین جای پای جهان

ممکن است که تا به حال اخبار و مطالب زیادی را در زمینه کشف قدیمی ترین جای پای جهان شنیده باشید. اما شده است تا به این فکر کرده باشید که کدام ردپا قدیمی تر از دیگری است؟! شنیده ها و یافته ها حاکی از این امر است که بالاخره و به تازگی، قدیمی ترین جای پای جهان کشف شده است! در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، کشف قدیمی ترین جای پای جهان را مورد بررسی قرار دهیم.

کشف قطعی قدیمی ترین جای پای جهان در شیلی!

همه چیز درباره کشف قدیمی ترین جای پای جهان

اگر هر موتور جستجویی را باز کنید و در آن واژه قدیمی ترین جای پای کشف شده جهان را مورد بررسی قرار دهید، هزاران هزار صفحه نتیجه برای شما باز خواهد کرد که همگی آنان تیتر قدیمی ترین و یا بزرگ ترین جای پای کشف شده جهان را دارند! اما در بین این ها، کدام یک بیشتر از همه دارای درجه اعتبار درستی خبر هستند؟ در رابطه با زوایای پنهان یک خبر قضاوت زیادی نمی توان کرد ولی این که در یک برهه زمانی خاص خبر خود را به عنوان آخرین یافته ها معرفی کردند، اشتباه نبوده است.

به هر حال به تازگی این خبر در صدر اخبار باستان شناسی قرار گرفته است که کشف قدیمی ترین جای پای جهان آن هم متعلق به 15 میلیون سال پیش در جنوب شیلی اتفاق افتاده است. این درحالی است که قبل از این اکتشاف قدیمی ترین جای پای کشف شده در جهان در کشور چیلی و در 4 میلیون سال پیش اتفاق افتاده بوده است. البته کشف قدیمی ترین جای پای جهان در شیلی اتفاقی نیست که به تازگی افتاده باشد بلکه این کشف در سال 2010 میلادی رخ داد بوده است و آزمایشات بر روی آن 9 سال تمام طول کشیده بوده است.

این جای پای یکی از 2 جای پای کشف شده در جهان است که در طول سالیان دراز همچنان باقی مانده است. با توجه به نتایج اولیه تحقیقاتی که در مجله تحقیقات جغرافیایی منتشر شده است، ادعایی کاملا بحث برانگیز بر سر این که اجداد اولیه انسان ها ابتدا در کجای کره زمین پا گذاشته اند؛ همچنان بر سر بحث و مجادله است.

برخی از کارشناسان می گویند که انسان ها در جنوب اروپا و برخی دیگر شرق آفریقا را به عنوان اولین جایی که انسان ها قدم بر روی آن گذاشتند معرفی می کنند که البته این کشف تمامی این معادلات را بر هم زد. این دوره زمانی را تمامی دانشمندان با نام دوره زمین شناسی میوسن می شناسند. 29 جای پا تا به حال کشف شده است که نمی توانند جای ردپای میمون ها باشند. ردپای میمون با انسان تفاوت بسیاری دارد و اندازه ردپا ها از 94 میلی متر تا 223 میلی متر بوده است.

کارشناسان هم عمر میکروارگانیسم های فسیل شده پیدا شده در دریا را با استفاده از روش فرامینیفراند تخمین زده اند. این تحقیقات می گویند که حدود 5 یا 6 میلیون سال پیش در اواخر دوره میوسن، اتفاق بسیار عجیبی افتاد. ضمن این که آب مدیترانه کاملا خشک شد، بر روی رسوبات دریایی تاثیر فراوانی دارد. در همین رسوب ها نشانه های فسیل هایی وجود دارد که نشان می دهد که بین 5 تا 7 میلیون سال پیش در آن نشانه های حیات وجود داشته است. بر اثر نتیجه همین اتفاقات و کشفیات، برخی از دانشمندان بر این باور هستند که انسان برای اولین بار در قاره آفریقا دیده شده و برخی هم بر این باور هستند که سر منشا انسان ها در اتیوپی بوده است.

از طرفی دیگر نیز می گویند که قدیمی ترین رد پای کشف شده در جهان مربوط به دوره پیلوسن و در کشور تانزانیا بوده است. در مدتی قبل از این هم، فسیل یک میمون با ساختاری شبیه به انسان به نام ال گراسو (El Graeco) کشف شد. از آن جایی که این میمون بسیار به انسان ها شباهت دارد، به آن میمون انسان نما نیز می گویند. برخی می گویند که رد پاهایی که به نام ال گراسو است همان رد پاهای تراچیلوس است که در جزیره کرت یونان پیدا شده است.

البته برخی هم معتقدند که شکل خاص یک پا که شبیه به پای انسان است ممکن است حاصل برگشت های مکرر آن ها به همان منطقه بوده باشد. در نقاط بسیار زیادی ازجهان فسیل های مربوط به کشف جای پای انسان ها یافت شده است اما، هر کدام از این ها دارای مشخصات و انواع خاصی بوده اند. با این حال ویژگی مشترک بین این فسیل های یافت شده این است که هم ویژگی های انسانی دارند و هم انگشت های پایی شبیه به انگشتان پای انسان دارند اما در هر صورت پنجه پای آنان کاملا نسبت به مدل فعلی دفرمه و بسیار بزرگ و با پنجه هایی غول آسا بوده اند.

قبل از این که کشف قدیمی ترین جای پای جهان اتفاق بیافتد، محققان با چالش های بسیار زیادی روبرو شده بوده اند که از بین تمامی این کشفیات بالاخره، کدام یک قدیمی تر است و از آن مهم تر، اولین بار انسان ها کجا دیده شده اند؟ همه این سوالات محققان را بر آن کرد تا یک بار برای همیشه تمامی تحقیقات خود را در کنار یکدیگر قرار دهند و نتیجه نهایی را به دست آورده و جواب سوال خود را بیابند. در واقع در حال حاظر کشف قدیمی ترین جای پای جهان مدیون این است که دانشمندان ظن و گمان های بسیار زیاد داشته اند. در این زمینه باید توضیحات تکمیلی بیشتری بدهیم. اگر دانشمندان به این دو راهی نمی رسیدند، هیچ وقت این فسیل 15 میلیون ساله کشف نمی شد و دانشمندان همچنان بین آفریقا و دیگر مناطق گمراه می ماندند.

شیلی WEATHER

و در نهایت؛ کشف قدیمی ترین جای پای جهان!

با این که بالاتر اشاره کردیم که قدیمی ترین جای پای جهان در شیلی با عمری 15 میلیون ساله کشف شده است اما کشف فسیلی 8 میلیون ساله در کشور چاد، خبر کشف قدیمی ترین جای پای جهان برای بار دوم و بعد از کشور شیلی را مجددا در صدر اخبار قرار می دهد. طبق نتایج آخرین بررسی های محققان، همچنان باید آزمایشات بیشتری بر روی این گونه صورت بگیرد و از باقی مانده های این فسیل باید آزمایشات مختلف و متنوع تری صورت بگیرد. کما این که حتی ممکن است که عمر این فسیل در طی تحقیقات تکمیلی کمتر هم باشد.

منبع: الی گشت

به "کشف قطعی قدیمی ترین جای پای جهان در شیلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قطعی قدیمی ترین جای پای جهان در شیلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید