گامی رو به جلو در حوزه آموزش مجازی در شرایط کرونایی

به گزارش هوای اصفهان، یک مدرس دانشگاه گفت: شرایط کرونایی، گامی رو به جلو را در حوزه آموزش مجازی رقم زد و سبب شد تا نظام آموزشی کشور در سطوح عالی تا آموزش و پرورش، بیش از پیش خود را به استانداردهای آموزش مجازی نزدیک نمایند.

گامی رو به جلو در حوزه آموزش مجازی در شرایط کرونایی

مریم سلیمی مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی هوای اصفهان گفت: شرایط کرونایی، گامی رو به جلو را در حوزه آموزش مجازی رقم زد و سبب شد تا نظام آموزشی کشور در سطوح عالی تا آموزش و پرورش، بیش از پیش خود را به استانداردهای آموزش مجازی نزدیک نمایند. همین شرایط نیز موجب شد بعضی مسائل، خلا ها و کمبودها خودنمایی نموده و برای برطرف آنها گام های موثری در زمانی محدود برداشته گردد.

این پژوهشگر ارتباطی اضافه نمود: همچنین این شرایط سبب شد تا مسؤلان و کادر اداری نظام آموزشی، استادان، دانشجویان، معلمان، دانش آموزان و خانواده هایشان بکوشند تا سوادها و مهارت های لازم برای حضور و کار در محیط های آموزشی مجازی را در خود ارتقا دهند. این کوشش ها، با همه خلأها و کمبودها، ارزشمند و ستودنی است و انتظار می رود تا ضمن برطرف مسائل موجود، راهکارهای لازم ارائه گردد تا کیفیت آموزشی در این حوزه افزایش یابد.

سلیمی گفت: برای بسیاری از استادان و دانشجویان حضور در محیط های مجازی با نگاهی آموزشی بعضا با مقاومت ها و سختی انطباق، در ابتدا روبرو بود ولی به تدریج این مساله جا افتاده و مزایای این روش آموزشی برای همگان هویدا شده است. از جمله مزایای روش مجازی، برگزاری به موقع کلاس ها در زمان های معین شده و مشارکت بیشتر دانشجویان با توجه به حذف مسائل رفت و آمد و هزینه های ایاب و ذهاب به خصوص برای دانشجویان شهرستانی است.

به گفته سلیمی، بعضی دانشجویان در همین ایام و در این بستر به انجام دفاع از سرانجام نامه های خود اقدام کردند که از ابعاد مختلف تجربه موفقی داشتند. ضمن برطرف مسائل رفت و آمدی برای دانشجویان و استادان و امکان ارائه ها، توضیحات و داوری های لازم، از تشریفات و بعضی هزینه های مازاد در این خصوص جلوگیری شد و بعضا استقبال دانشجویان سبب شده تا به خصوص برای دانشجویان ساکن شهرستان، تقاضا برای دفاع مجازی بعد از دوران کرونایی نیز ادامه داشته باشد.

وی معتقد است که از دیگر مزایای برگزاری دوره های آموزشی در این قالب، امکان دسترسی سریعتر و سهل تر به منابع و مستندات ارائه شده در کلاس و نیز ضبط مباحث مطروحه و رجوع بیشتر دانشجویان به آنها است.همچنین با امکان آنلاین بازخوردگیری و انجام نظرسنجی ها و اعمال اقدامات مدیریتی لازم، فرصتی برای ارتقاء کمی و کیفی کلاس ها فراهم می نماید.

این پژوهشگر ارتباطی اظهار داشت: حضور مدیران آموزشی و نظارت بیشتر آنها بر کیفیت کلاس ها و مباحث مطروحه، فرصت شناخت بیشتری را به آنها در شناسایی اساتید به خصوص مدعو و تصمیم گیری برای ادامه یا عدم ادامه همکاری ها فراهم نموده است. لذا این شرایط فرصت و محک مناسبی از بعد کیفیت آموزشی نیز هست.

سلیمی اضافه نمود: پایبندی به زمان از سوی اساتید و دانشجویان و پشتیبانی های لازم کارشناسان آموزشی و فنی از کلاس ها از دیگر مزایای روش آموزشی حاضر است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به بعضی محدودیت های معینی وزارت علوم برای انتخاب پلتفرم ها و عرضه نمایندگان بستر و محیط آموزشی، گفت: در شرایط بحران می توان در این خصوص انعطاف لازم را داشت و با لحاظ مباحث امنیتی بستر و شبکه، مجوز بیشتری به دیگر محیط ها داد چرا که تمرکز بر یک بستر و پلتفرم، مسائل فنی را می تواند افزایش دهد و موجبات کاهش بازدهی کلاس های مجازی را فراهم کند.

سلیمی گفت: علی رغم همه مزایای آموزش های مجازی، این روش مناسب بعضی رشته ها و دروس نیست و بیشتر، مناسب دروس نظری است. وقتی دروس وارد حیطه استاد شاگردی و کارورزی می شوند و جنبه عملیاتی بیشتر می یابند، کار سخت تر می گردد. مانند عمده رشته های زیر مجموعه هنرهای تجسمی، دستی، نمایشی و همچنین علوم آزمایشگاهی، پزشکی و موارد مشابه.

گرایش به یاری دریافت از واقعیت های مجازی، اضافه نموده، ترکیبی و توسعه یافته در آموزش ها

وی اضافه نمود: بهره گیری از واقعیت های مجازی، واقعیت اضافه نموده، ترکیبی، توسعه یافته و نیز هولوگرافی گاه در این خصوص شاید بتوانند بعضی خلأها را جبران نمایند که قطعا این مساله با بحث های هزینه ای و امکانات فعلی دانشگاه ها سازگار نیست، هرچند می توان به تدریج گام هایی در این خصوص برداشت.

سلیمی گفت: حتی با بازگشایی دانشگاه ها پیشنهاد می کنم همچنان دانشگاه ها بعضی دروس یا انجام دفاع از سرانجام نامه ها را در قالب مجازی برگزار نمایند چرا که از مزایا و صرفه لازم برخوردار است، کما اینکه سبب می گردد این پیوند با محیط های مجازی حفظ گردد، حتی در همین بسترها به برگزاری وبینارهای آموزشی اقدام نموده و از دانش و تجارب اساتید بین المللی نیز استفاده گردد.

این پژوهشگر ارتباطی گفت: به نظر من تمام دروس نظری بهتر است مجازی ارائه شوند و تمام دانشجویان رشته هایی که جنبه عملی دارند با ملاحظات لازم در کلاس ها حاضر شوند.

وی درباره بازگشایی دانشگاه ها از اواسط خرداد گفت: این تصمیمی است که باید با لحاظ مسائل بهداشتی لازم توسط ستاد مدیریت بحران کرونا گرفته گردد و در صورت تایید این مدیریت، دانشگاه ها با رعایت مسائل ایمنی لازم به انجام آن بپردازند. ضروری است وزارت علوم و مدیریت بحران کرونا به ابلاغ دستورالعمل های لازم درباره برگزاری کلاس ها و امتحانات اقدام نمایند تا این مهم با کمترین آسیب احتمالی ممکن صورت گیرد.

وی اضافه نمود: برگزاری کلاس ها باید در محیط های بزرگتر حتی آمفی تاتر دانشگاه ها، با رعایت فاصله فیزیکی به همراه ماسک صورت گیرد. البته با لحاظ شرایط دانشجویان کم شنوا، نابینا، دارای مسائل جسمی و حرکتی به عنوان مثال اساتیدی که داری دانشجوی کم شنوا هستند ضروری است از ماسک های مخصوص در این خصوص استفاده نمایند که این مساله یاری دانشگاه را برای تهیه این نوع ماسک ها می طلبد.

وی بر لزوم یاری دولت در ارتقای کیفیت ارائه خدمات اینترنتی و پهنای باند تاکید نمود و گفت: ضمن اینکه این مشکل به کاهش بازدهی کلاس ها، ایجاد اختلال، عدم امکان ارتباط تصویری منجر می گردد به شور و اشتیاق و انگیزه آموزشی و تمرکز لازم هر دو سوی ماجرا صدمه می زند. کمبودها و مسائل فنی و اینترنتی، نباید به قضاوت نادرست در مورد کیفیت و مزایای برگزاری دوره های آموزش مجازی منجر گردد.

وی با بیان اینکه ضروری است از تجارب آموزشی دیگر کشورهای پیشرو در حوزه آموزش مجازی بهره گرفت و بعضا همکاری های مشترکی نیز در این خصوص داشت، گفت: به نظرم تجربه آموزش مجازی حاضر، نیازمند مستندنگاری و بهره گیری و انتقال این تجارب برای دوره های آینده یا موارد مشابه است.

انتهای پیغام /

منبع: خبرگزاری فارس

به "گامی رو به جلو در حوزه آموزش مجازی در شرایط کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گامی رو به جلو در حوزه آموزش مجازی در شرایط کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید