گردشگران کهکشان راه شیری را از بالای بنای مدور کویر نظاره نمایند

به گزارش هوای اصفهان، بنای تاریخی مدور ایران در کویر که از پشت بام بنای خوش طرح آن، می توان آسمان رویایی کویر در شب را تجربه کرد، گردشگران را به نظاره آسمان دعوت می نماید.

گردشگران کهکشان راه شیری را از بالای بنای مدور کویر نظاره نمایند

کاروانسرای مدور زین الدین از شاهکارهای معماری دوره صفویه است که در 60 کیلومتری جاده یزد به طرف کرمان قرار گرفته است. این بنا، تنها بنای مدور ایرانی است که به وسیله زین الدین گنجعلی خان ریگ حاکم کرمان به دستور شاه عباس صفوی در قرن 10 هـ.ق ساخته شد. مهم ترین کاربرد این کاروانسرا در گذشته، مقری برای تفنگچیان و نگهبانان بوده است. این بنا اکنون با کاربری اقامتی مورد استفاده توریستان است.

در بخش شمالی رباط اتاق های شاه نشین عمارت قرار دارند. این اتاق ها سقفی بلند با کاربندی گچی دارند. در دو طرف کاروانسرا، پله هایی وجود دارد که به پشت بام کاروانسرا می فرایند و می توان برای تماشای آسمان زیبای کویر به وسیله این پله ها به پشت بام رفت. این رباط از کاروانسراهای بین شهری است که پلان آن، مدور بوده و پنج برج نیم دایره دارد. ساختمان آن آجری است و بعد از در وسیع ضلع جنوبی آن، هشتی و صحن دوازده ضلعی بنا قرار گرفته است. در اطراف صحن، رواق های سکوداری وجود دارد که در سرانجامی آن ها، اتاق های مشابه دیده می گردد.

از بارزترین مشخصه کاروانسرا، می توان به قرینه بودن شرق و غرب آن اشاره نمود که کنگره ها و تیراندازهای لبه بام، ترکیب برج و دیوارها و نمای تمام آجری آن، چهره خاصی به این کاروانسرا داده است. کاروانسرای زین الدین به شماره 926 در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است. این کاروانسرا در سال 2006 دیپلم افتخار یونسکو را به علت احیا و ساماندهی با بهره گیری از مصالح سنتی دریافت کرد.

کاروانسرای زین الدین در شهرستان مهریز استان یزد قرار گرفته و هر ساله میزبان توریست های بسیاری از خارج و داخل کشور است. این کاروانسرای 400 ساله به همراه معماری و مصالح بوم آورد با شباهت بسیار به قلعه نظامی، سبب توجه بسیاری از توریستان به این منطقه شده است، چرا که یکی از زیباترین کاروانسراها در دل کویر است و می توان با تاریک شدن هوا، از پشت بام این کاروانسرا به تماشای وسعت آسمان کویر شب نشست. در سال های گذشته، بیش از 4000 مسافر خارجی از این کاروان سرا بازدید نموده اند.

در دو طرف کاروانسرا پله هایی است که به پشت بام کاروانسرا راه دارد و می توان برای تماشای آسمان کویر از آن ها به پشت بام رفت. کاروانسرای زین الدین مهریز، تنها کاروانسرای مدور ایرانی است که پنج برج پیوسته آن را حفاظت می نماید. از درب چوبی و اصلی کاروانسرا که وارد هشتی شویم، در دو سمت چپ و راست، درب های چوبی وجود دارد که در صورت گگردده شدن، سالنی بزرگ در مقابل چشمان پدیدار می گردد که از دو سو تا سرانجام به پرده های ترمه منقش شده است.

این کاروانسرا به شیوه ای کاملا متفاوت و به سبک و سیاق سنتی خود درآمده و اکنون قابلیت پذیرش 100 میهمان و توریست را دارد. برخلاف بسیاری از بناهای قدیمی که در آمیزش با تکنولوژی، معلق میان سنت و مدرن هستند، این ساختمان اصالت خود را حفظ نموده است. در دو سوی حیاط رباط زین الدین پله هایی است که توریستان دوستدار آسمان را به میهمانی آسمان و سکوت کویر می برد تا در بلندی کاروانسرا در نور ماه و ستاره ها غرق گردد و در پایین نیز تا چشم کار می نماید کویر و شن زارها را مشاهده کند.

منبع عکس کارو: کارناوال

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "گردشگران کهکشان راه شیری را از بالای بنای مدور کویر نظاره نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگران کهکشان راه شیری را از بالای بنای مدور کویر نظاره نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید