7 ویژگی که باید هنگام خرید لپتاپ قدرتمند به آن ها دقت کنید

به گزارش هوای اصفهان، فرایند خرید لپتاپ با کارایی بالا شاید در وهله اول یک روند خسته کننده و طاقت فرسا به نظر برسد اما با در نظر گرفتن چند نکته، فرایند خرید لپتاپ با کارایی بالا دیگر چالش برانگیز نخواهد بود.

7 ویژگی که باید هنگام خرید لپتاپ قدرتمند به آن ها دقت کنید

خرید لپتاپ با کارایی بالا می تواند یک فرایند چالش برانگیز برای بسیاری از افراد تلقی گردد؛ به خصوص این که تعداد لپتاپ های متنوع بسیار زیادی در سطح بازار با قیمت و مشخصات فنی مختلف وجود دارد. اگر اولین بار است که شما نسبت به خرید یک لپتاپ با مشخصات فنی قوی مثل مقدار ظرفیت بالای حافظه مجازی و پردازنده مرکزی قدرتمند اقدام می کنید، امکان دارد در خرید برترین لپتاپ مد نظرتان مرتکب اشتباه شوید.

بر حسب این موضوع که قرار است شما با لپتاپ چه کار کنید، اجزای سخت افزار لپ تاپ مورد نیاز شما می تواند متغیر باشد. بعلاوه، قیمت لپتاپ هم بر اساس مشخصات فنی مورد نیازتان ممکن است متفاوت باشد. با تمام این تفاسیر، خرید لپتاپ با کارایی بالا کار چندان پیچیده ای نیست. در ادامه قصد داریم هفت ویژگی را که باید هنگام خرید لپتاپ با کارایی بالا به آنها دقت کنید را شرح می دهیم.

وات پردازنده گرافیکی و CPU

اگر شما قصد خرید لپتاپ با کارایی بالا را دارید، باید دو مقوله مقدار وات پردازنده مرکزی و گرافیکی را آنالیز کنید. اگر شما برای اولین بار است که قصد خرید لپتاپ را دارید، حتما تعداد هسته پردازنده و نوع VRAM پردازنده گرافیکی را آنالیز کنید. در حالی که سرعت کلاک CPU و تعداد هسته و رشته ها به شدت در خرید لپتاپ مهم است، مقدار وات یکی دیگر از مواردی است که باید هنگام خرید لپتاپ به آنها دقت کرد؛ به خصوص این که لپتاپ مورد نظر اورکلاک شده باشد.

مقدار وات CPU، مفهومی است که برای پردازنده های گرافیکی هم استفاده می گردد؛ با این تفاوت که به جای Thermal Design Power یا TDP، در پردازنده های گرافیکی از مفهوم وات تحت عنوان Total Graphics Power یا به اختصار TGP یاد می گردد.

به طور کلی، هر مقدار مقدار وات بیشتر باشد، پردازنده مرکزی/پردازنده گرافیکی از قدرت بیشتری بهره می برد. اگر چه، مقدار انرژی بیشتر می تواند روی عمر باتری تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین وقتی از لپتاپ ها صحبت می گردد، عدد مربوط به TDP یا TGP معمولا کمتر از حد معمول در مقایسه با کامپیوترهای خانگی خلاصه می گردد تا بهینه ترین حالت باتری مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال، شما شاید دو لپتاپ با پردازنده i7-13600K با مشخصات یکسان را در بازار ببینید اما اگر یکی از این لپتاپ ها TDP کمتری داشته باشد، لپتاپی که وات بیشتری دارد از عملکرد بهتری برخوردار است؛ هر چند، این موضوع به قیمت کاهش عمر باتری تمام خواهد شد. این موضوع بعلاوه به پردازنده گرافیکی هم ارتباط دارد. برای مثال دو لپتاپ مشابه که از پردازنده گرافیکی RTX 4060 برای پردازش استفاده می نمایند، به تبع لپتاپی که از TGP بیشتری برخوردار است، قدرت بیشتری خواهد داشت.

حافظه و فضای ذخیره سازی

مورد بعدی، رم و فضای ذخیره سازی شماست که باید به ظرفیت آنها دقت کرد. در زمان نگارش این مقاله، برترین نوع رم که شما می توانید تهیه کنید، رم DDR5 محسوب می گردد. البته، به المان های بیشتری باید پیرامون نوع رم دستگاه موقع خرید دقت کرد. برای مثال مقدار فرکانس حافظه تفاوت بسیار قابل توجهی در عملکرد سیستم خواهد داشت.

جدا از بحث نوع رم، هر قطعه رم با فرکانس مشخصی وارد بازار می گردد. به زبان بسیار ساده، فرکانس رم به سرعتی گفته می گردد که قطعه مورد نظر در این بازه کار می نماید. هر مقدار عدد فرکانس بیشتر باشد، کارایی رم بیشتر خواهد بود و به تبع قیمت رم هم افزایش قابل توجهی پیدا می نماید.

به منظور خرید لپتاپ با کارایی بالا می توان فرکانس 5200 مگاهرتز را یک گزینه خوب به حساب آورد. در حال حاضر که این مطلب نوشته می گردد، رم با ظرفیت 32 گیگابایت نوع DDR5 با فرکانس 5200 مگاهرتز برای بیشتر بازی های ویدیویی و انجام حرفه ای ترین کارها با لپتاپ بیش از مقدار کافی خواهد بود. اگر شما واقعا تدوین های ویدیویی بسیار سنگینی را قرار است با لپتاپ انجام دهید، شاید خرید لپتاپ با ظرفیت 64 گیگابایت رم انتخاب بهتری برای شما باشد. از سمتی دیگر، شما می توانید یک لپتاپ بسیار خوب با 16 گیگابایت رم را هم بخرید که از قیمت به مراتب مناسب تری بهره می برند.

در بحث فضای ذخیره سازی، بهتر است به سراغ قطعه SSD نوع NVMe با ظرفیت 1 ترابایت بروید. اگر لپتاپ شما دارای جایگاه SATA 2.5 اینچی برای SSD است، شما با خیال راحت می توانید از این جایگاه برای ارتقای ظرفیت حافظه داخلی بهره ببرید. با این حال تبدیل این جایگاه به بوت درایو اصلا ایده خوبی نیست. حافظه های هارد دیسک یا HDD در سال 2023 چندان هوادار نداشته و بهتر است به سراغ خرید لپتاپ هایی بروید که از حافظه SSD بهره می برند.

صفحه نمایش

یکی دیگر از مواردی که باید در خرید لپتاپ با کارایی بالا به آن دقت کنید، صفحه نمایش لپتاپ به شمار می رود. صفحه نمایشی که در بیشتر لپتاپ ها دیده می گردد، باید کیفیت خوبی داشته باشد تا در استفاده بلند مدت از لپتاپ چشم های شما دچار آسیب نگردد. اگر کارهای شما بیشتر معطوف به طراحی گرافیک و تدوین ویدیو است، بنابراین صفحه نمایش لپتاپ به شدت اهمیت پیدا می نماید.

لپتاپ های بالا رده فارغ از نوع برند معمولا صفحه نمایش بسیار خوبی دارند. در بحث صفحه نمایش، شما باید به معیارهای حداقلی دقت کنید. برای آغاز، در پی لپتاپ خاصی باشید که از رزولوشن 1920×1080 نوع Full HD بهره می برد. این رزولوشن برای لپتاپ هایی که پردازنده گرافیکی ضعیف تر مثل RTX 4050 دارند، چندان توصیه نمی گردد؛ مگر این که از جنبه بودجه با محدودیت های خاصی روبرو شده باشید.

شما الزاما نیازی به صفحه نمایش OLED با رزولوشن 4K برای یک لپتاپ 15 اینچی ندارید. به جای این رزولوشن تصویر، کیفیت QHD یعنی 2560×1440 پیکسل می تواند یک گزینه بسیار خوب تلقی گردد؛ حداقل این رزولوشن برای بیشتر پردازنده های گرافیکی مدرن در لپتاپ های کنونی عالی به نظر می رسد.

یکی دیگر از مواردی که باید در بحث صفحه نمایش رعایت کنید، پارامتر نرخ تازه سازی (Refresh Rate) است که در واقع یک مقیاس متفاوت برای معین نرخ فریم محسوب می گردد. 120 هرتز، حداقل مقداری است که برای تجربه بازی های ویدیویی یا انجام کارهای گرافیکی به طور حرفه ای توصیه می گردد.

نکته آخر، نسبت صفحه نمایش 16:10 است که باید یک صفحه نمایش امروزی در لپتاپ از آن بهره ببرد. شاید این مولفه روی کاغذ چندان پر اهمیت نباشد، اما از لحاظ کار با نرم افزارهای تدوین و طراحی گرافیکی این موضوع به شدت مهم خواهد بود؛ به خصوص این که شما نیاز دارید با نرم افزارهایی مثل ادوبی پریمیر پرو کار کنید.

عملکرد حرارتی

سنجش عملکرد حرارتی در لپتاپ کار سختی است؛ چرا که مادامی با لپتاپ کار نکنید، طبیعتا از عملکرد دستگاه پیرامون این موضوع بی خبر هستید. سازنده ها می توانند قطعات بسیار قدرتمندی را در داخل مادربرد لپتاپ ها قرار دهند اما تعبیه سیستم خنک نماینده مطلوب می تواند برای هر شرکت سازنده چالش برانگیز تلقی گردد.

پردازنده های مرکزی و گرافیکی بالارده گرمای بسیار زیادی را فراوری می نمایند. به طور کلی هر مقدار قطعه به قدرت بیشتری نیاز داشته باشد، به تبع گرمای بیشتری هم فراوری خواهد شد؛ به این معنا که در بیشتر لپتاپ های بالا رده، گرمای زیادی فراوری می گردد.

هر مقدار لپتاپ شما دمای بیشتری را تجربه کند، شانس بروز ایرادات مختلفی مثل گلوگاه حرارتی هم افزایش می یابد. عملکرد حرارتی ضعیف می تواند روی عمر مفید لپتاپ هم تاثیر به شدت منفی داشته باشد. از همین بابت، خرید لپتاپ با کارایی بالا که از سیستم خنک نماینده بسیار مطلوب بهره می برد را باید در دستور کار خود قرار دهید.

همان طور که در پاراگراف های قبلی به این موضوع اشاره نموده ایم، عملکرد حرارتی لپتاپ را نمی توان روی کاغذ با قاطعیت سنجید. اگر چه، بعضی راهکار های مفید در زمینه مدیریت گرمای فراوری شده، استفاده از اتاقک های بخار و فلزات مایع در بدنه پشتی لپتاپ است که نسبت به سیستم های خنک نماینده معمولی و سنتی عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته اند.

کیبورد

با وجود این که بیشتر گیمرها و کاربران حرفه ای از یک کیبورد اکسترنال به همراه لپتاپ استفاده می نمایند، کیبورد اصلیِ لپتاپ هم باید از کیفیت و طراحی مطلوبی برخوردار باشد. به همین منظور، شما باید مشخصات فنی کیبورد لپتاپ را آنالیز کنید. سوییچ های کم صدای مکانیکی را می توان استاندارد طلایی در این زمینه به حساب آورد اما چیزی که بیشتر اهمیت پیدا می نماید، رفت و بازگشت کلید و فیدبک دکمه هاست.

از 1.2 تا 1.5 میلی متر برای رفت و بازگشت کلید هنگام فشردن برای تجربه راحت تایپ توصیه می گردد. اگر هم کیبورد دارای نور پس زمینه باشد از جنبه زیبایی عالی خواهد بود؛ با این اوصاف، استفاده از نور پردازی RGB را چندان توصیه نمی کنیم؛ چرا که مصرف باتری در این حالت بیشتر خواهد شد.

موقعیت درگاه ها

بیشتر لپتاپ های مدرن به جای استفاده از انواع مختلف پورت های USB ساده، به سراغ پورت های USB Type-C رفته اند. شما می توانید هر چیزی که می خواهید را به وسیله پورت USB Type-C به لپتاپ متصل نموده و از طرفی از قابلیت Power Delivery پورت مذکور هم بهره ببرید. اگر چه، بر حسب استفاده و این که چه مقدار با لپتاپ در رفت و امد هستید، داشتن پورت های بیشتر شاید ایده بدی نباشد.

اول از همه، حتما باید خیالتان را از بابت وجود پورت HDMI راحت کنید تا برای اتصال لپتاپ به دستگاه های مختلف به رابط نیاز نداشته باشید. بعلاوه وجود پورت Ethernet هم به مقدار استاندارد وای-فای نو به شدت مهم است. در نهایت، تعداد پورت های USB-A هم اهمیت دارد؛ چرا که برای اتصال لوازم جانبی دیجیتال، ماوس، هارد اکسترنال و حتی فلش مموری به این نوع درگاه ها نیاز مبرم خواهید داشت.

در حقیقت این که شما چه تعداد پورت USB نیاز دارید، کاملا به نوع کار شما بستگی دارد. بعلاوه USB-C برای شارژ دستگاه های مختلف هم عالی به نظر می رسد؛ هر چند باید به این موضوع دقت کنید آیا پورت مذکور از قابلیت شارژ سریع بهره می برد یا خیر.

در چنین مواردی، یک پورت تاندربولت 4 (یا حداقل یک پورت USB-C با قابلیت Power Delivery) جزو موارد مورد نیاز در لپتاپ های با کیفیت محسوب می گردد.

عمر باتری

اگر شما فردی هستید که مدام با لپتاپ در حال رفت و آمد هستید، حتما باید به عمر باتری دقت کنید. متاسفانه بیشتر لپتاپ های بالا رده شارژدهی باتری فوق العاده زیادی ندارند اما این محصولات از جنبه نرم افزاری به برنامه هایی مجهز شده اند تا مصرف باتری لپتاپ به شدت بهینه باشد.

باتری های لپتاپ بر حسب مقیاس وات-ساعت (Wh) سنجیده می شوند. هر مقدار این عدد بیشتر باشد، عمر باتری بهتر خواهد بود. اگر چه، این مولفه به وزن بیشتر باتری ها ختم شده است؛ به همین علت بیشتر لپتاپ های بالا رده که کیفیت باتری بسیار خوبی دارند، وزن بیشتری هم دارند.

باتری های لپتاپ در حال حاضر تا نهایت 99 وات-ساعت ظرفیت دارند اما ظرفیت های بالای باتری معمولا در لپتاپ های 16 اینچ و بزرگتر دیده می گردد. اگر شما با لپتاپ خود زیاد به سفر می روید، ما خرید لپتاپ ها با صفحه نمایش 14 الی 15 اینچ را توصیه می کنیم. در این شرایط شاید شما قوی ترین قطعات سخت افزاری را در لپتاپ نداشته باشید، اما حداقل از جنبه راحتی در حمل و نقل خیالتان راحت خواهد بود. روی هم رفته، مقدار باتری 60 الی 70 وات ساعت برای خرید لپتاپ با کارایی بالا مناسب خواهد بود و در این حالت شارژدهی 3 الی 4 ساعت را از لپتاپ می توان انتظار داشت.

خرید لپتاپ با کیفیت؛ یک روند بسیار آسان

در هنگام خرید لپتاپ های بالا رده، شما به آسانی بین طیف وسیعی از محصولات گم خواهید شد! با این حال، بیشتر لپتاپ های مدرن از سخت افزار بسیار خوب هم بهره می برند. با تمام این تفاسیر، شما نسبت به نوع کاربری خود می توانید اولویت های خود را هنگام خرید لپتاپ با کارایی بالا معین کنید.

در نهایت قبل از خرید لپتاپ بهتر است مشخصات فنی محصول مورد نظر را مرور نموده و حتی نقد و آنالیز لپتاپ های مد نظرتان را هم مطالعه کنید تا از نقاط قوت و ضعف هر لپتاپ مطلع شوید. در نهایت، یک لپتاپ با کیفیت را می توانید به راحتی متناسب با بودجه خود تهیه کنید.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 ویژگی که باید هنگام خرید لپتاپ قدرتمند به آن ها دقت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 ویژگی که باید هنگام خرید لپتاپ قدرتمند به آن ها دقت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید