آینده درخشان نوآوری های فرهنگی در دستان میراث جهانی دریایی

به گزارش هوای اصفهان، حفظ پایدار حیات اقیانوس و دریاها زمانی به نتیجه می رسد که از میراث موجود در این دریا و اقیانوس ها به درستی نگهداری و حفاظت گردد. طی چند سال اخیر سازمان ملل و یونسکو فعالیت های چشمگیری در این زمینه داشته و دستاوردهای ارزشمندی را نیز در این راستا به جای گذاشته اند.

آینده درخشان نوآوری های فرهنگی در دستان میراث جهانی دریایی

از ردیابی حیات وحش زیرِ آب ها و استفاده از پهبادهای هوشمند برای شناسایی آثار فرهنگی در جزیره ورانگل روسیه گرفته تا به کارگیری هوش مصنوعی در صخره عظیم سد استرالیا، همگی از مهمترین فعالیت های اخیر در حفظ میراث فرهنگی دریایی در سطح دنیا به شمار می فرایند.

در واقع طی این سال ها، اماکن میراث دنیای دریایی یونسکو با استفاده از نوآوری ها و خلاقیت های نوینی حفاظت شده اند که کاربرد سیستم های هوشمند از مهمترینِ آن ها محسوب می شوند. بنابراین می توان گفت این نوآوری ها نقش بسزایی را در آینده درخشان میراث فرهنگی دنیا ایفا می نمایند که در عین حال در حفظ محیط زیست نیز بسیار موثر و مفید عمل خواهند کرد.

بیشتر این مکان های میراث دنیای به دلیل اکوسیستم های برجسته، زیبایی بی نظیر و تنوع زیستی بالا بیشتر مورد توجه هستند و به همین دلیل می توان با استفاده از این موقعیت و ظرفیت ایده ال، قلب رهبری میراث دنیا را در دست گرفت و به حفاظت گسترده از آن پرداخت.

بسیاری از کارشناسان یونسکو تحقیقات بیشماری را در راستا ارائه برنامه و استراتژی ها حفظ و نگهداری از میراث دنیای دریایی انجام داده اند که به دنبال همه این تحقیقات، نوآوری ها و خلاقیت های منحصر به فردی ایجاد شده است. بنابراین با اطمینان می توان گفت که بخش میراث دنیای دریایی نسبت به سایر بخش های میراثی دنیا پیروز تر عمل نموده و توانسته به توسعه زیرساخت های میراث و فرهنگ دنیا یاری شایانی کند.

این درحالی است که امروزه استفاده از وسایل نقلیه بدون سرنشین برای نظارت گسترده این اقیانوس و جزیره ها و حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی آن ها، افزایش چشمگیری داشته و همین امر موجب عملکرد هرچه بهتر کارشناسان و مجموعه های فعال در این حوزه شده است.

این وسایل نقلیه بدون سرنشین تصاویر سه بعدی با وضوح بسیار بالایی را ثبت می نمایند که تمامی این تصاویر به دانشمندان برای پیش بینی تغییر شرایط صخره های مرجانی شنماینده و چگونگی حرکت آن ها در طول زمان، یاری قابل توجهی خواهند کرد.

از دیگر نوآوری های این بخش می توان به هوش مصنوعی اشاره نمود که تشخیص و دریافت اطلاعات آثار و میراث عمق دریا و اقیانوس ها را با دقت بیشتری برعهده می گیرد و میزان خطا در این سیستم تقریبا به صفر می رسد. بنابراین هوش مصنوعی یکی از سیستم های نوینی ست که در ایجاد پایداری در حفظ میراث دنیای دریایی ایفاگر نقش مهم و اساسی خواهد بود.

منبع: گردشبان

به "آینده درخشان نوآوری های فرهنگی در دستان میراث جهانی دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده درخشان نوآوری های فرهنگی در دستان میراث جهانی دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید