تأثیر شگفتانگیز شنیدن موسیقی بر رشد ذهنی و جسمی کودک!

به گزارش هوای اصفهان، گوش دادن به موسیقی به رشد و پیشرفت کودک در جنبه های مختلف یاری می نماید. اگر در محیطی که کودک در آن قرار گرفته است موسیقی های جذاب و احساسی پخش گردد، فرایند رشد شناختی و حسی کودک سریع تر می گردد. در ادامه اطلاعات جامعی درباره تأثیر موسیقی بر رشد کودک در جنبه های مختلف در اختیار شما قرار می دهیم، پس با خبرنگاران مگ همراه باشید.

تأثیر شگفتانگیز شنیدن موسیقی بر رشد ذهنی و جسمی کودک!

کودک و موسیقی

نوزادان عاشق موسیقی و ریتم آن هستند و دقیقا مانند بزرگسالان، از حال و هوای آن تأثیر می پذیرند. دانشمندان در تحقیقات مختلف به شواهدی دست پیدا نموده اند که نشان می دهد اثر موسیقی بر ذهن نورسته نوزادان، بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم. موسیقی بر رشد جسمی، عاطفی و فکری نوزادان و بچه ها تأثیر می گذارد و حتی رشد شناختی و حسی آن ها را هم تقویت می نماید.

شروع زودهنگام؛ موسیقی در دوران جنینی

تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر کودک، قبل از تولد و در دوران جنینی شروع می گردد. مطالعات اخیر نشان می دهد بچه های که در دوران جنینی در معرض موسیقی کلاسیک بوده اند، پس از تولد تغییرات مثبت و متفاوتی در رشد جسمی و روحی، نسبت به دیگر بچه ها داشته اند.

در آزمایشی که به تازگی صورت گرفته است، جنین ها در هفته های آخر بارداری در معرض 70 ساعت موسیقی کلاسیک قرار داده شدند. همان بچه ها پس از به جهان آمدن، در 6 ماهگی از نظر مهارت های حرکتی، رشد زبانی و رشد فکری جلوتر از نوزادانی بودند که در معرض این نوع از موسیقی ها قرار نگرفته اند.

نوزادان با 100 میلیارد سلول عصبی متصل به هم متولد می شوند و تجربه های شناختی و ذهنی مختلف، به آن ها در ایجاد و تقویت اتصالات بین سلولی در مغزشان یاری می نماید. امروزه دانشمندان بر این باورند که گوش دادن به موسیقی از اصلی ترین عوامل ساخت و توسعه مغز در کودک است.

  • 11 مزیت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر

تأثیراتی که موسیقی، بر فرایند رشد کودک دارد

تأثیر موسیقی بر رشد کودک و نوزاد متنوع است و رشد آن ها را در دو زمینه ذهنی و جسمی سرعت می بخشد. اگر برای کودکتان موسیقی پخش کنید، مسیرهای عصبی که در او مسؤول مهارت هایی مثل خلاقیت، هوش مکانی و مهارت های عمومی هستند را تقویت نموده اید.

  • خلاقیت: در مطالعه ای که در مجارستان انجام شد تعیین شد بچه ها 3 تا 4 ساله ای که در زمان آموزش در معرض موسیقی قرار داشتند، امتیازهای بالاتری نسبت به هم سن و سال های خود که در معرض موسیقی نبوده اند، کسب نموده اند.
  • حافظه: نوزادان سه ماهه می توانند از موسیقی برای به یاد آوردن کارهایی که یاد گرفته اند، یاری بگیرند. دانشمندان معتقدند موسیقی بر فرآیند یادگیری مؤثر است و به خاطر سپردن موضوعات مختلف را آسان می نماید.
  • هوش مکانی: به توانایی درک روابط در فضا و درک جهانی بصری هوش مکانی گفته می گردد. مطالعه ای که بر روی بچه ها یک مهدکودک در کالیفرنیا صورت گرفته است نشان می دهد بچه های که آموزش پیانو دیده اند، در سر هم کردن یک اره مویی 34٪ پیروز تر از بچه های بوده اند که که آموزش کامپیوتر دیده اند.
  • ریاضیات: یک مطالعه نشان می دهد دانش آموزان کلاس اولی که موسیقی را به شکل فشرده آموخته بودند، نسبت به دیگر همکلاسی های خود در درس ریاضی پیشرفت بیشتری داشته اند. دانشمندان معتقدند ارتباط مستقیمی بین موسیقی و ریاضی وجود دارد و یادگیری موسیقی، توان درک مفاهیم ریاضی را افزایش می دهد.
  • زبان: ارتباط تنگاتنگی بین رشد زبانی و موسیقی وجود دارد. هر دو مهارت احتیاج به توانایی تشخیص تفاوت های ظریف شنوایی بین صداهای مشابه دارند؛ مثلا تفاوت صدایی بین حروف ب و پ. گوش دادن به موسیقی به رشد مهارت های زبانی، پرورش قدرت شنوایی و رمزگشایی داده های شنوایی یاری می نماید. این توانایی ها برای درک زبان، اساسی و مهم هستند.
  • هوش هیجانی : موسیقی باعث ایجاد احساسات شدید می گردد و نوزادان با گوش دادن به موسیقی کلاسیک، می توانند توانایی خود را در تشخیص خلق وخو و احساسات دیگران افزایش دهند. این رشد حاصل درک تفاوت های ظریف بین احساسات ناشی از موسیقی و همچنین آگاهی از فرایندهای داخلی آن ها پس از شنیدن است.

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید تأثیر موسیقی بر رشد کودک و شنیدن آن، باعث رشد جنبه های مختلف او می گردد. بچه های که در دوران جنینی در معرض موسیقی قرار می گیرند، پس از به جهان آمدن، رشد عاطفی، فکری و جسمی سریع تری نسبت به هم سن وسال های خود دارند. همچنین شنیدن موسیقی کلاسیک، درک کودک را از فضای اطراف کامل تر می نماید و می تواند زودتر با جهانی اطراف ارتباط برقرار کند.

منبع: TinyLove

منبع: دیجیکالا مگ

به "تأثیر شگفتانگیز شنیدن موسیقی بر رشد ذهنی و جسمی کودک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر شگفتانگیز شنیدن موسیقی بر رشد ذهنی و جسمی کودک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید