توسعه گردشگری روستایی؛ اولویت ردیف اول خراسان جنوبی

به گزارش هوای اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی به دلیل وجود روستا هایی با قابلیت های کم نظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی، تقویت گردشگری روستایی در اولویت های توسعه گردشگری است.

توسعه گردشگری روستایی؛ اولویت ردیف اول خراسان جنوبی

شاهوردی از افتتاح 9 پروژه در هفته گردشگری با اشتغالزایی برای 64 نفر خبر داد و گفت: اکنون 38 رستوران بین راهی، 2 مجتمع آبدرمانی، 10 هتل، 80 اقامتگاه بوم گردی، 15 مهمان پذیر، 13 مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، 3 مجتمع گردشگری، 16 سفره خانه سنتی در استان فعال است.

او اضافه کرد: اعتبارات استانی حوزه گردشگری سال جاری 80 درصد افزایش یافت که این اعتبار در سال جاری تا به امروز 10 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تقویم رویداد های گردشگری استان تدوین شده است، اظهار کرد: 103 مورد در این تقویم طراحی شده و در تمام ماه های سال می توان برنامه تعریف کرد که در جهت توسعه گردشگری می تواند بسیار کمک کننده باشد.

او با اشاره به راه اندازی دفتر بررسی در اداره کل میراث فرهنگی استان، بیان نمود: تمام دفاتر گردشگری و سایرین برای ورود گردشگر باید تاییده دفتر بررسی داشته باشند در حالی که این کار در گذشته در استان خراسان رضوی انجام می شد.

شاهرودی از صدور 62 فقره موافقت اصولی در حوزه گردشگری خبر داد و اظهار کرد: در یک سال گذشته، 62 فقره موافقت اصولی از طریق سامانه موافقت اصولی برای ایجاد تأسیسات گردشگری صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیابان لوت را یکی از جاذبه های منحصر به فرد بین سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان برشمرد و اضافه کرد: سال جاری نخستین بار ثبت زمینی دمای هوا در گرمترین نقطه زمین یعنی بیابان لوت را داشتیم؛ در حال حاضر با توجه به ثبت زمینی دما در ریگ یلان دهسلم نهبندان بیابان لوت که نخستین بار در کشور انجام شد، برای فاصله 30 کیلومتری دسترسی به این نقطه نیاز به اعتبار داریم تا فضا برای گردشگران فراهم شود؛ این موضوع در کمیته امنیت کویر از حالت قرمز به نارنجی تغییر پیدا کرده و گردشگران با اخذ مجوز می توانند در منطقه حاضر شوند.

اجرای 29 پروژه گردشگری و سرمایه گذاری طی سال گذشته

شاهوردی اضافه کرد: سال گذشته در استان خراسان جنوبی 29 پروژه گردشگری و سرمایه گذاری اجرا شده که از این تعداد 18 پروژه استانی با اعتبار 22 هزار و 90 میلیون ریال و 11 پروژه ملی با اعتبار 68 هزار و 90 میلیون ریال بوده است.

او ادامه داد: بیشترین نوع پروژه های سرمایه گذاری استان اقامتگاه های بوم گردی و سپس سفره خانه سنتی و دفاتر خدمات مسافرتی بوده است؛ در این مدت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی به طرح های گردشگری بخش خصوصی به مبلغ 1380 میلیون ریال و از محل تبصره 18 و برای طرح های نیمه تمام گردشگری بخش خصوصی مبلغ 125000 میلیون ریال پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از صدور و تمدید پروانه بهره برداری 20 واحد تأسیسات گردشگری، بیان نمود: در سال گذشته صدور و تمدید پروانه بهره برداری 20 واحد تأسیسات گردشگری در خراسان جنوبی اجرا شده که شامل 10 واحد اقامتگاه بوم گردی، 2 واحد سفره خانه سنتی، شش مورد دفاتر خدمات مسافرتی و یک مورد هتل و یک مورد رستوران بوده است و برای پنج نفر اشتغال ایجاد شده است.

شاهوردی شرح داد: به منظور توسعه و تامین زیرساخت های گردشگری مورد نیاز در استان، مبلغ 230 میلیارد تومان پروژه برای دور دوم سفر رئیس جمهور در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر 80 اقامتگاه بوم گردی در استان فعال است که 10 اقامتگاه بوم گردی در یک سال گذشته به بهره برداری رسیده است، شرح داد: توسعه گردشگری یکی از بهترین راه حل های رفع و کاهش معضل بیکاری و اشتغال در استان است.

شاهوردی با بیان اینکه بیشترین نوع پروژه های سرمایه گذاری استان اقامتگاه های بوم گردی و سپس سفره خانه سنتی و دفاتر خدمات مسافرتی بوده است، اظهار کرد: در این مدت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی به طرح های گردشگری بخش خصوصی به مبلغ 1380 میلیون ریال و از محل تبصره 18 و برای طرح های نیمه تمام گردشگری بخش خصوصی مبلغ 125 هزار میلیون ریال پرداخت شده است.

هوای اصفهان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "توسعه گردشگری روستایی؛ اولویت ردیف اول خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گردشگری روستایی؛ اولویت ردیف اول خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید