ارتباط چای سبز و کم کاری تیروئید

به گزارش هوای اصفهان، ارتباط چای سبز و کم کاری تیروئید به تاثیری که کافئین و کاتچین بر عملکرد تیروئید و داروهای مصرفی مبتلایان به کم کاری تیروئید می گذارد، برمی شود. بنابراین با وجود خواص فراوان چای سبز، مبتلایان به اختلال کم کاری تیروئید باید در مصرف آن احتیاط نمایند.

ارتباط چای سبز و کم کاری تیروئید

هوای اصفهان | سرویس سلامت - خواص چای سبز بر سلامتی بدن بی شمار است. این چای سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله کاتچین (Catechin) است و به این دلیل پیش از هر چیز به عنوان دارویی ضد سرطان شناخته شده است. با توجه به این­که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم و بسیار مفید مطرح هستند، جالب است بدانید که میزان آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز 100 برابر تأثیرگذارتر از ویتامین ث و 25 برابر تأثیرگذارتر از ویتامین ای است؛ بنابراین نوشیدن چای سبز و دریافت آنتی اکسیدان­های آن، انسان را از ابتلا به سرطان حفظ خواهد نمود. اما در مواقعی چای سبز تاثیر مثبت خود را از دست می دهد که از جمله آن می توان به رابطه چای سبز و کم کاری تیروئید اشاره نمود.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

  • چای سبز و کم ­کاری تیروئید
  • ویژگی ­ها و خواص چای سبز
  • موارد منع مصرف چای سبز

چای سبز و کم ­کاری تیروئید

علائم ناشی از کم کاری تیروئید زمانی بروز می نماید که غده تیروئید ضعیف شده و توان فراوری مقدار کافی از هورمون های تیروئیدی را نداشته باشد. بیشتر موارد ابتلا به کم­ کاری تیروئید ناشی از کمبود ید است که یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد صحیح غده تیروئید است. لووتیروکسین یا هورمون T4 و یا هورمون تیروئید، یکی از دارو های رایج تیروئید است و به جای هورمون های طبیعی تیروئید، که دیگر فراوری نمی شوند، تجویز می شود. این دارو معمولا هر روز و در طول زندگی افراد باید مصرف شود.

چای سبز با وجود خواص بی نظیر و مفیدش، بر بیماری تیروئید و درمان آن به دو دلیل تاثیر منفی می ­گذارد.

2 تاثیر مخرب چای سبز بر کم کاری تیرویید

1 - کافئین در جذب لووتیروکسین اختلال ایجاد می­ کند. تحقیقات نشان می دهد مواد دارای کافئین از جمله چای سبز، اگر هم زمان یا کمی پس از مصرف لووتیروکسین مصرف شود باعث کاهش جذب لووتیروکسین می شود. به ویژه کسانی که عملکرد تیروئیدشان خیلی ضعیف است؛ به این دلیل که غده تیروئید آن ها قادر به جبران این کمبود نیست، از این کاهش جذب بیشتر آسیب می بینند؛ بنابراین اگر به­ خاطر خواص مفید چای سبز مایل به مصرف آن هستید و قرص لووتیروکسین نیز مصرف می کنید؛ بهتر است نوشیدن چای سبز را به فاصله زمانی یک ساعت یا بیشتر از زمان خوردن قرص تان موکول کنید تا مانع جذب آن نشوید.

2 - کاتچین در فعالیت طبیعی تیروئید مشکل ایجاد می­ کند. مطالعات اخیر نشان داده ماده شیمیایی کاتچین -که در چای سبز نیز دیده می ­شود- در فعالیت طبیعی تیروئید مشکل ایجاد می نماید. اگر­چه مقدار کاتچین مصرفی در چای سبز کمتر از مقداری است که در آزمایش ­ها استفاده شده و امکان این که بتواند در افراد مصرف نماینده این چای اختلال تیروئید ایجاد کند بسیار کم است و هنوز مجامع علمی نیز محدودیتی برای بیماران تیروئیدی در مصرف چای سبز ایجاد نکرده اند؛ بهتر است افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند در مصرف آن احتیاط نمایند.

ویژگی ­ها و خواص چای سبز

آنتی اکسیدان ­

چای سبز منبعی سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست. این ویژگی چای سبز آن را به عنوان دارویی موثر بر بسیاری از بیماری ها، سلامتی و زیبایی شناسانده است.

  • پوست و زیبایی: آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، با به تعویق انداختن آغاز فرایند پیریِ سلول ها، باعث حفظ سلامتی و شادابی سلول های بدن می شوند. آن­ها سلول های پوست را در مقابل آسیب ها به ویژه رادیکال های آزاد، که از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست است، محافظت می نمایند. همچنین آنتی ­اکسیدان های چای سبز با اثرات ضد التهابی خود، تأثیری مثبت بر فرایند بهبود و کاهش طول دورۀ ترمیم زخم های سوختگی و جراحی می­ گذارند.
  • حافظه و سلول های مغز: آنتی اکسیدان ها با جلوگیری از تخریب سلول های مغز و به تعویق انداختن زمانی که سلول های مغز درمرحلۀ پیری و فرسودگی قرار می­ گیرند، مانع ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می شوند.
  • کبد: آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز با از بین بردن رادیکال های آزاد ایجاد شده توسط چربی های کبد، مانع بروز بیماری های کبدی، به ویژه سرطان کبد می گردند.

پلی فنول

پلی فنول در واقع نوعی از آنتی اکسیدان هاست. مواد غذایی گیاهی، سرشار از پلی فنول هستند که در چای سبز به علت اکسایش کم به مقدار زیادی حفظ شده اند.

  • افزایش سوخت و ساز و کاهش قند خون: به لطف پلی فنول های موجود در چای سبز، متابولیسم چربی ها و هیدرات کربن افزایش می یابد. به این ترتیب میزان قند خون و چربی ها همیشه در حد متعادلی خواهد بود. تعادل این دو شاخص، بدن را با ازدیاد یا کمبود چربی و هیدرات کربن روبه رو نمی نماید و باعث تعادل می شود.
  • ذخیرۀ گلوکز و تناسب اندام: پلی فنول­ های چای سبز مانع از ذخیره گلوکز در سلول های چربی می شود. به این ترتیب می توان با نوشیدن چای سبز، کم کردن میزان مصرف کربوهیدرات ها (قندها) و ورزش مداوم، یک روش سه­ گانه مطمئن برای حفظ سلامتی و تناسب اندام ایجاد کرد.

کاتِچین (Catechin) در چای سبز

کاتچین یک نوع فنول و آنتی اکسیدان طبیعی و متابولیت ثانویه در گیاه است. در چای سبز به نسبت چای سیاه کاتچین ها به مقدار قابل ملاحظه ای یافت می شوند.

  • کاهش کلسترول: مادۀ کاتچین موجود در چای سبز باعث کاهش میزان کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب در بدن می شود. این تأثیر نه تنها میزان کلسترول بدن را در حد متعادل نگه داشته و میزان کلسترول خوب را افزایش می دهد، بلکه مانع از بروز سکته قلبی و سایر بیماری های قلبی - عروقی می شود.
  • سرطان: رادیکال های آزاد با حمله به غشای سیتوپلاسمی سلول و نابود کردن آن، به DNA داخل سلول دسترسی پیدا می نمایند و به وسیله تغییر DNA باعث سرطان می شوند. کاتچین علاوه بر نابودکردن رادیکال های آزاد، با سرعت بخشیدن به نابودی سلول های سرطانی از سلول های سالم نیز محفاظت می نماید.
  • مسمومیت: کاتچین موجود در چای سبز باعث از بین بردن باکتری های فراوری نماینده مسمومیت غذایی و یا سمّ فراوری شده توسط این باکتری ها می شود.

ویتامین C

  • سیستم ایمنی بدن: ویتامین C موجود در چای سبز با تقویت سیستم ایمنی بدن، بدن را در مقابل بیماری های مختلف مقاوم می نماید. از جمله می توان به بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستان، اسهال و استفراغ تابستان و حساسیت در فصل بهار و پاییز اشاره نمود.
  • التهاب: ویتامین C به عنوان عاملی ضد التهاب شناخته و به عنوان دارویی برای کاهش ابتلا به ورم مفاصل ناشی از روماتیسم مصرف می شود. این امر توسط این ویتامین، با متوقف کردن فعالیت آنزیم های تخریب نماینده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.

کافئین

کافئین یک ماده شیمیایی و خوردنی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می شود و نوعی داروی محرک است که باعث افزایش انرژی و مقابله با خواب آلودگی می ­شود. چای سبز نسبت به چای سیاه کافئین کمتری دارد. هر فنجان چای سبز حاوی 24 الی 30 میلی گرم کافئین است که به نسبت قهوه و حتی چای سیاه مقدار کمی محسوب می شود. با این­حال اثرات مثبت و منفی خود را به جا می گذارد. کافئین موجود در چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد. اما کافئین، مضراتی نیز از جمله کاهش جذب مواد معدنی؛ مخصوصا جذب آهن دارد. همچنین این ماده درون چای سبز، جذب روی، آهن و کلسیم را نیز کاهش می دهد.

موارد منع مصرف چای سبز

خانم های باردار و شیرده، افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و کسانی که ضربان قلبشان نامنظم است، نیز بهتر است در مصرف چای سبز زیاده روی ننمایند. ضمناً زیاده روی در مصرف این چای می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.

تجربیات، نظرات و پرسش های خود را در رابطه با چای سبز و کم کاری تیروئید با ما در میان بگذارید.

منبع: setare.com

به "ارتباط چای سبز و کم کاری تیروئید" امتیاز دهید

1 کاربر به "ارتباط چای سبز و کم کاری تیروئید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط چای سبز و کم کاری تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید