راه های تشخیص برنج مرغوب و نا مرغوب

به گزارش هوای اصفهان، برنج جزء جدا نشدنی سفره های ایرانی است، اما مردم سایر نقاط جهان نیز به این ماده غذایی علاقه زیادی دارند. برنج تنوع و کیفیت متفاوتی دارد. بنابراین، دانستن ویژگی های یک برنج با کیفیت می تواند هنگام خرید در تشخیص برنج مرغوب و نا مرغوب به شما یاری کند. برنج با کیفیت هم طعم بهتری دارد، هم برای سلامتی مفیدتر است.

راه های تشخیص برنج مرغوب و نا مرغوب

برخی برنج ها حاوی سفید نماینده و آرسنیک هستند و می توانند سلامتی مصرف نماینده را به خطر بیندازند. برای شناسایی برنج مرغوب باید عوامل متعددی از جمله بافت، بو، رنگ و غیره را مد نظر قرار داد. نکاتی که در ادامه اشاره می کنیم می توانند در انتخاب برنج با کیفیت و سالم به شما یاری نمایند.

رنگ برنج

اولین نکته ای که هنگام انتخاب برنج با کیفیت نباید نادیده گرفته گردد، توجه به رنگ برنج است. عده ای برنج را با مواد سفید نماینده مخلوط می نمایند که یک سفیدی غیر طبیعی به برنج می دهد. پس دقت داشته باشید که یک برنج خوب خیلی سفید یا خیلی شفاف و شیشه ای نیست. برنج های سفید و نیمه شفافی که درصدی به رنگ کرم یا زرد متمایل هستند، کیفیت مناسبی دارند.

ظاهر و بافت برنج

یکی دیگر از روش های انتخاب برنج با کیفیت، آنالیز ظاهر دانه برنج است. دانه های برنج باید شبیه به هم و یک اندازه بوده و شکستگی نداشته باشند. اگر ترجیح می دهید برنج تان هنگام پخت قد بکشد و به اصطلاح ری کند، بهتر است از برنج کهنه بهره ببرید. برنج کهنه رطوبت کمتری نسبت به برنج تازه دارد و سفت تر است. برای شناسایی برنج کهنه، چند دانه برنج را زیر دندان فشار دهید تا اندازه سختی آن را بسنجید. بعلاوه، برنج کهنه رنگ تیره تری نسبت به برنج تازه دارد. برخی عطر و طعم برنج تازه را به کشیدگی دانه ها برنج کهنه ترجیح می دهند. به طور معمول، برنج تازه کیفیت بالاتری دارد.

چربی برنج

در اثر ساییدن برنج مرغوب، باید اندازه کمی چربی حس کنید. برنج با کیفیت در مقایسه با برنج های دیگر، حالت چربی مانند کمتری دارد. این شیوه بیشتر به وسیله افراد خبره و با تجربه برای تشخیص برنج مرغوب مورد استفاده قرار می گیرد.

شپشک برنج

دقت داشته باشید برنجی که خریداری می کنید هیچ اثری از شپشک در آن به چشم نخورد. عموماً وجود شپشک از کهنه بودن برنج خبر می دهد. با این حال، گاهی شپشک برنج می تواند نشانه خوبی از نبود ماده اضافی یا شیمیایی داخل برنج باشد. برخی اوقات هم ممکن است در اثر مخلوط شدن برنج با کیفیت با برنج کهنه، شپشک به برنج تازه منتقل شده باشد.

عطر برنج

نکته بعدی در انتخاب برنج با کیفیت، آنالیز چگونگی رایحه و عطر برنج است. دمیدن روی دانه های برنج و بوییدن آن ها به تشخیص تازگی برنج یاری می نماید. با این روش، برنجی که تازه نباشد بوی ماندگی خواهند داشت. همان طور که قبلاٌ اشاره شد، برای آگاهی از اندازه بو و عطر برنج اندازهی از آن را کف دستتان بریزید و درون آن بدمید، سپس برنج را استشمام کنید.

پخت برنج

یک برنج ممتاز و مرغوب هنگام جوشیدن در آب، عطر دلپذیر و خوشایندی ایجاد می نماید و به علت هضم سریع آن، پس از مصرف احساس سنگینی نخواهید داشت. از سوی دیگر، برنج با کیفیت به مدت زمان کمتری برای پخت نیاز دارد و پس از پخته شدن برای مدت طولانی تری طعم، نرمی و عطر خود را حفظ می نماید. این موضوع یکی از تفاوت های آشکار برنج مرغوب و نا مرغوب هنگام پخت محسوب می گردد.

خرید از فروشگاه های معتبر

علاوه بر این، با توجه به نکاتی که پیش تر به آن ها اشاره شد، یک نکته مهم برای اطمینان از خرید برنج ایرانی و با کیفیت مراجعه به مغازه ها و فروشگاه های معتبر است. توجه به این موضوع انتخاب یک برنج مرغوب را تضمین می نماید.

برنج ایرانی در برابر برنج خارجی

به وضوح می توان گفت که کیفیت برنج مرغوب شمال با برنج های خارجی (عمدتاً برنج های هندی، تایلندی و پاکستانی) قابل مقایسه نیست. عده ای به علت مقرون به صرفه تر بودن و خوب قد کشیدن برنج های خارجی آن ها را به برنج ایرانی ترجیح می دهند. با توجه به این که گفته می گردد برنج های پاکستانی و هندی ممکن است آلوده به سم آرسنیک باشند، از لحاظ سلامت نیز مصرف آن ها توصیه نمی گردد.

نتیجه گیری

شناسایی برنج با کیفیت از میان سایر برنج ها کار سختی نیست. توجه به مواردی مانند ظاهر، بافت، رنگ و عطر برنج می تواند در تشخیص برنج مرغوب به شما یاری کند. یکدست و یک رنگ بودن برنج نشان دهنده کیفیت خوب برنج است. یک برنج با کیفیت زیر دندان به راحتی خرد نمی گردد و خوش پخت است.

انتخاب برنج کهنه یا تازه سلیقه ای است، اما اگر به تازگی و عطر برنج اهمیت می دهید، در نظر گرفتن موارد ذکر شده می تواند برایتان مفید باشد. در حال حاضر، برنج ایرانی یکی از مرغوب ترین وسالم ترین انواع برنج است و در مقایسه با برنج های دیگر، عطر بیشتر و طعم بهتری دارد.

منبع: اسنپ مارکت

به "راه های تشخیص برنج مرغوب و نا مرغوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های تشخیص برنج مرغوب و نا مرغوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید