روشن گری افکار عمومی و مردم داری نماد توسعه فرهنگی است

به گزارش هوای اصفهان، نمادهای توسعه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه در گرو ساز و کارهایی هایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن گری افکارعمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردمی است که بدون شک مأموریت انجام آن بر عهده روابط عمومی سازمان ها، نهادها، شرکت ها و دیگر مراکز اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و مجموعه های آکادمیک و دانشگاهی است.

روشن گری افکار عمومی و مردم داری نماد توسعه فرهنگی است

به گزارش هوای اصفهان، مهدی معماری، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهانه 27 اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی یادداشتی را در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران(هوای اصفهان) قرار داده که در آن آورده است: جهان در قرن بیست و یکم شاهد تحولات بسیار سریع و اساسی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است و زیستن در آن مستلزم تجهیز به لوازم و الزامات حرکت و ادامه حیات در عصر اطلاعات و ارتباطات است.

رشد و پیشرفت برق آسای تکنولوژی، ابزارهای ارتباطی و دانش بشری در یک دهه گذشته شرایط کاملاً متفاوتی را پیش روی بشر قرار داده که بدون شناخت و تحلیل عمیق این تغییرات، امکان نقش آفرینی صحیح، به موقع و مؤثر امکان پذیر نیست.

در چند سال گذشته یکی از مهمترین تحولاتی که زندگی بشر را دچار تحولات شتابان کرده، رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش ابزارهای ارتباطی است.

وجود ارتباطات مؤثر و صحیح در سازمان همواره یکی از اجزای مهم در توفیق مدیریت به شمار رفته و می توان ادعا کرد که درک و شناخت بهتر ارتباطات موجب ارتقاء اثربخشی سازمان ها می شود. ارتباطات اثربخش منجر به ارائه اطلاعات صحیح، کامل، سریع و به هنگام و تسهیم دانش ضمنی در لایه های مختلف سازمان شده و زمینه ساز اتخاذ تصمیمات مناسب از طریق مدیران می شود. فقدان ارتباطات اثربخش علت ناکامی بسکمک از سازمان ها در جهان پویا و روبه رشد کنونی است؛ در واقع ارتباطات، نظامی برای هماهنگی و یکپارچه سازی و ایجاد زمینه مشترک برای فعالیت سازمان و در نهایت افزایش بهره وری سازمان است.

کار و زندگی در جهانی به شدت متغیر کنونی، بدون سازمان های ارتباطی و اطلاعاتی به سختی امکان پذیر است. مدیریت صحیح و علمی در سازمان ها محتاج دانش و اطلاعات متقن و کافی است و این اطلاعات نقش زیربنایی در تصمیم گیری ها ایفا می کند. تولید اطلاعات، پردازش آنها و تبدیل آن به پیام های قابل فهم برای مخاطب از جمله وظایف واحدهای درون سازمان است که از سال های ابتدایی قرن بیستم در آمریکا روابط عمومی (Public Relations) نامیده شده و از آن زمان تا به امروز نقش سازمان ها و نهادهای ارتباطی و اطلاعاتی چون روابط عمومی ها اهمیت بسزایی در جهانی جدید پیدا می کند.

رکس هارلو از پیشگامان روابط عمومی در جهان می گوید: روابط عمومی دانشی است که از طریق آن سازمان ها مطلعانه می کوشند تا بر مسؤولیت اجتماعی خویش عمل کنند و بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی که برای توسعه اهمیت دارند را به دست آورند.

در این باره انجمن روابط عمومی آلمان می گوید: روابط عمومی، تلاش مطلعانه و قانونی به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، بر اساس تحقیق علمی و عملی صحیح و مستمر، میسر است. انجمن جهانی روابط عمومی معتقد است که روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است و عملی ممتد، مداوم و طرح ریزی شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی که با آنها سر و کار دارند را به دست آورند.

همان طور که از تعاریف علمی پیش گفت که بر بال دانش و تجربیات گذشته و حال بشر سوار است، روابط عمومی مجموعه ای درون سازمانی است که جهت ارتباطی سازمان با مخاطبان و ذی النفعان را به شکلی ترسیم می کند که مفاهمه، درک صحیح متقابل و تعامل دوسویه رو به برتری گذاشته و زمینه های اختلاف و تقابل کاهش یابد.

به دیگر سخن در عصر حاضر روابط عمومی وظیفه دارند به اعتماد عمومی مخاطبان به عنوان یک سرمایه ارزشمند نگریسته و همه فعالیت ها و اقدامات خود را مصروف حفظ و تقویت این مهم نماید.

بر این اساس امروزه دیگر به روابط عمومی به عنوان یک واحد تبلیغاتی که صرفاً وظیفه معرفی و تبلیغ محصول و برون داد سازمان را بر عهده دارد، نگریسته نمی شود؛ بلکه روابط عمومی پل ارتباطی مخاطبان و سازمان است و تلقی افکار عمومی از فعالیت یک مجموعه ارتباط تنگاتنگی با فعالیت های روابط عمومی دارد.

اگر بخواهیم به عمده وظایف روابط عمومی بپردازیم، می توان به مطلع کردن و خبر دادن، ترغیب، تشویق ، ترویج و تبلیغ، انجام تحقیقات اجتماعی و افکارسنجی و پیوند آن با تصمیم گیری های استراتژیک سازمان، مستندسازی و آرشیو رسانه ای فعالیت های سازمان و برقراری ارتباط با مخاطبان و دیگر سازمان ها به نحوی که برای آن فرد یا سازمان اهمیت داشته یا در آینده خواهد داشت اشاره کرد.

جایگاه امروز روابط عمومی در نوک پیکان حرکتی هر سازمانی است و با این که بسکمک از فعالیت های واحدهای روابط عمومی هزینه بر است، نفس وجود آن در هر سازمان به شناخت وضع موجود، تعیین صحیح اهداف پیش روی و اتخاذ تدابیر و تصمیمات اثربخش کمک می کند و این همان چیزی است که یک سازمان پویا به دنبال آن است.

امروزه حرفه روابط عمومی که با فعالیت های رسانه ای عجین است، امری تخصصی و پیچیده بوده که کسب مهارت های لازم جهت فعالیت در آن از جمله دغدغه های مدیران سازمانی است.

آشنایی با اهداف و زمینه های فعالیت سازمان، اطلاع از قانون و مقررات حاکم بر فعالیت ها، آشنایی با مهارت های رسانه ای، شناخت ملاحظات و خطوط قرمز درون سازمانی، آشنایی با مهارت های فعالیت در فضای مجازی، آشنایی با شاخه های مختلف هنری نظیر گرافیک و چندرسانه ای و ... از جمله مهارت های چندگانه لازم جهت فعالیت در روابط عمومی است.

روابط عمومی در ایران علیرغم همه مسائل پیش رو که طبیعت یک جامعه بالنده و در جهت توسعه و پیشرفت است، خوشبختانه به سوی ایفای نقش حرفه ای خود و اثرگذاری بیشتر در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی گام بر می دارد.

27 اردیبهشت ماه روزی است که در سطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است.

روز 27 اردیبهشت، تداعی کننده اهمیت و نقش روزافزون این بخش از دانش بشری است که با به خدمت دریافت انواع هنرها، به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده و امروزه تصور فعالیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیت های این بخش، اعم از ارزیابی قدرت و ضعف سازمان ها تا شکل دهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، بیش از پیش دور از ذهن به نظر می رسد.

روز روابط عمومی بهانه ای است تا بار دیگر به همدیگر یادآوری کنیم، نمادهای توسعه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه در گرو ساز و کارهایی هایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن گری افکار عمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردمی است که بدون شک مأموریت انجام آن بر عهده مدیریت روابط عمومی سازمان ها، نهادها، شرکت ها و دیگر مراکز اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و مجموعه های آکادمیک و دانشگاهی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "روشن گری افکار عمومی و مردم داری نماد توسعه فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشن گری افکار عمومی و مردم داری نماد توسعه فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید