کشف اندامی جدید در گلو

به گزارش هوای اصفهان، محققان علوم پزشکی در آنالیز های خود به کشف جدید و غافل گیر کننده ای دست یافتند. آن ها متوجه شدند که دو غده بزاقی ناشناخته در ناحیه سر، پشت گلو قرار دارند که تا به امروز از دید پزشکان پنهان مانده اند.

کشف اندامی جدید در گلو

گروهی از پزشکان هلندی در آنالیز بیماران مبتلا به سرطان پروستات با یاری اسکن پیشرفته PSMA PET/CT به صورت تصادفی متوجه اندامی جدید در گلو به صورت غدد بزاقی ناشناخته ای شدند و نام آنها را غدد توباریال (tubarial) گذاشتند. در این مطلب از هوای اصفهان درباره این پژوهش جدید بخوانید.

در حین اسکن پیشرفته برای تشخیص تومورهای سرطانی، غده های جدید رویت شدند. اما سوال مهم این است که چطور دانشمندان تا به امروز متوجه این دو غده نشده اند؟ محققان اعلام کردند که به دلیل ساختار آناتومیکی در قسمت گلو، امکان رویت این دو غده تا به امروز وجود نداشته است.

غدد جدید کشف شده ابعاد بسیار کوچکی دارند و شواهد نشان می دهد که این غدد از نوع بزاقی هستند و پرتودرمانی می تواند به آنها آسیب جدی وارد کند. بعضی از بیماران بعد از پرتودرمانی، دچار مسائلی از جمله ناتوانی در بلع غذا یا مسائلی در صحبت کردن می شوند.

پزشکان ارتباطی معنادار بین آسیب دیدن این غده های جدید در اثر پرتودرمانی کشف نموده اند. در واقع، به نظر می رسد یکی از دلایل بروز مسائل بلع و صحبت کردن بعد از پرتودرمانی به آسیب دیدن این غدد مربوط می گردد.

با کشف اندامی جدید در گلو پزشکان می توانند با در نظر دریافت این موضوع، اثرات جانبی منفی که پرتودرمانی می تواند برای بیماران به همراه داشته باشد و روی این غدد تاثیر منفی بگذارد را بیش از پیش تحت کنترل داشته باشند.

پزشکان دوز پرتو درمانی 723 بیمار را تغییر داده و تاثیر آن را روی دو غده جدید مورد آنالیز قرار دادند. اسکن 100 بیمار و همچنین کالبدشکافی دو بیمار، وجود دو غده جدید را تایید می نماید.

باید ببینیم با این کشف چه تغییراتی در فرایند پرتودرمانی بیماران سرطانی و کاهش اثرات آسیب زننده آن به غدد بزاقی به وجود خواهد آمد. بی شک این کشف در جهت اصلاح روندهای موجود، می تواند نقش مهمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دانشمندان با کشف یک سرخرگ اضافه در دست از ادامه تکامل انسان خبر می دهند. محققان به این موضوع پی برده اند که تعداد بزرگسالان با این سرخرگ در حال افزایش است. مقاله تکامل انسان ادامه دارد: کشف سرخرگ جدید دست را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "کشف اندامی جدید در گلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف اندامی جدید در گلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید