گزارش، کنسولگری ایران در ترکیه در روزهای شیوع کرونا چه می نماید؟

به گزارش هوای اصفهان، وظیفه اولیه نمایندگی های ایران در هر کشوری ارائه خدمات به هموطنان است که در این راستا بعضی نمایندگی ها با توجه به ازدیاد جمعیت افراد مقیم، اقدام به ارائه خدمات از راه های گوناگون و متنوع می نمایند.

گزارش، کنسولگری ایران در ترکیه در روزهای شیوع کرونا چه می نماید؟

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل هوای اصفهان، شیوع ویروس کرونا که سازمان بهداشت جهانی آن را در سطح پاندمی (همه گیری جهانی) قلمداد نموده است تبعات داخلی، منطقه ای و جهانی برای همه کشورهای جهان به همراه داشته و عزمی در همین سطح را برای مقابله با آن می طلبد.

طبیعتاً در این راستا همه دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی علاوه بر انجام امور روزانه و تعریف شده خود، باید وظایفی را که در چارچوب مقابله با این بیماری به آنها محول شده را نیز به بهترین شکل به انجام برسانند تا هر چه سریعتر این بیماری همه گیر از جامعه رخت بربندد.

مجموعه نمایندگی های ایران در خارج از کشور که سفارتخانه ها و کنسولگری ها نیز جزء مهمی از آنها محسوب می شوند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اتفاقاً در شرایط کنونی شرایط سیاسی و مالی کشور که تحریم های بی سابقه آمریکا علیه کشورمان در جریان است، نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند.

هر قدر این وظایف با دقت، ظرافت و قدرت بیشتری اجرا شده و به درستی پیش برود می تواند فشار ناشی از این بیماری که بدلیل کمبود امکانات پزشکی مورد احتیاج وجود دارد را کاهش دهد.

در این بین، نمایندگی های ایران در کشورهایی که مراودات زیادی با آنها داریم نیز نقش مهمتری دارند که چین، امارات و ترکیه از جمله آنها هستند.

انتقادها از خدمات رسانی کنسولگری ایران در ترکیه

در همین خصوص مدتی پیش یکی از هموطنان مقیم ترکیه در پیغامی، انتقاداتی را متوجه سرکنسولگری ایران در این کشور نموده و در آن به عدم خدمات رسانی مطلوب به شهروندان ایرانی مقیم یا مسافر در ترکیه اشاره نمود.

این شهروند ایرانی عنوان نموده که کنسولگری ایران در استانبول به بهانه شیوع بیماری کرونا از ارائه خدمات کنسولی خود سر باز زده و خدمات را به پست ترکیه محول نموده است. همچنین به جای توزیع بسته های حمایتی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی نماینده و اطلاع رسانی گسترده برای پیشگیری به هموطنان مقیم در ترکیه، کادر کنسولی خود را پشت دیوارها پنهان نموده است.

کنسولگری ایران در ترکیه در روزهای شیوع کرونا چه می نماید؟

همین پیغام بهانه ای شد تا با سفارتخانه و کنسولگری کشورمان در ترکیه تماس گرفته و اقدامات این نمایندگی ها را برای خدمات رسانی به هموطنان در اوضاع کنونی جویا شویم.

محمد فرازمند سفیر ایران در ترکیه در مورد این موضوع با بیان اینکه اقداماتی احتیاطی برای عدم تجمع در مقابل نمایندگیها انجام گرفته تا در فضای محدود اتاقهای انتظار، سلامتی شهروندان و کارمندان سفارت با خطری روبرو نگردد یادآور شد که ارائه خدمات متوقف نشده است.

همچنین با شیوع ویروس کرونا که همه اقدامات و خدمات را تحت تاثیر خود قرار داده، وظیفه جمع آوری و ارسال یاری ها از کشورهای اطراف ایران نیز بر عهده سرکنسولگری ایران در استانبول است که آن را دنبال می نمایند.

علاوه بر سفیر کشورمان، با جواد معبودی فر سرکنسول ایران در استانبول نیز تماسی داشتیم تا اقدامات این دفتر را نیز در این باره جویا شویم.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به فضای کوچک تعبیه شده برای حضور مراجعان در کنسولگری که حدود 40 متر مربع است، یادآور شد که تا پیش از انتشار ویروس کرونا، جمعیتی بالغ بر 400 تا 600 نفر به این محل مراجعه نموده و خدمات دریافت میکردند که با شیوع بیماری حدود 150 نفر از این جمعیت کاسته شده اما همچنان شاهد مراجعات زیادی هستیم.

وی درباره اقدامات انجام گرفته توسط کنسولگری در مورد مقابله با شیوع این بیماری نیز گفت: چند موضوع را در دستور کار قرار دادیم: اول ضد عفونی کردن چند باره بخش مراجعات کنسولگری که هر روز سه بار این کار انجام می گیرد. دوم: راه اندازی کانال تلگرامی برای اطلاع رسانی به اتباع ایرانی مقیم و همچنین کسانیکه سوالاتی داشته و احتیاج به خدمات دارند. سوم: راه اندازی پست برای ارسال مدارک جهت جلوگیری از سفرهای غیر ضروری از استانهای مختلف به نمایندگیها و جلوگیری از تجمع کنسولگری، چهارم: اختصاص 5 خط تماس تلفن همراه، علاوه بر خطوط تماس گذشته تا هموطنان بتوانند با راحتی بیشتری با نمایندگی در ارتباط باشند، پنجم: توسعه محیط خدمات دهی به شهروندان و افزودن 2 اتاق دیگر به این فضا؛ همچنین ارائه اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی نماینده برای کسانیکه خواهان این نوع خدمات هستند نیز دنبال می گردد.

سرکنسول ایران در استانبول با ذکر این نکته که دولت ترکیه درباره آلودگی به ویروس کرونا در مراکز تجمع، دفاتر، شرکت ها، کارخانه ها و هر مرکز دیگری به شدت حساس بوده و در صورت بروز یا کشف علائم اقدام به بستن آن مرکز و قرنطینه افراد حاضر در آن برای مدت 14 روز می نماید، توضیح داد: با توجه به اینکه در کنسولگری علاوه بر خدمات رسانی به شهروندان ایرانی، باید اقدامات لازم جهت انتقال تجهیزات و یاریهای پزشکی از کشورهای مختلف به ایران را داشته باشیم احتیاجمند توجه جدی به عدم انتقال ویروس و آلوده شدن محیط کنسولگری هستیم. با تمام این شرایط اما طی هفته گذشته اقدامات زیادی برای خدمات دهی بهتر به شهروندان فراهم نموده ایم تا خللی در این امر بوجود نیاید.

باید گفت که خدمات رسانی به شهروندان ایرانی وظیفه اصلی همه نمایندگی های کشورمان در سرتاسر جهانست. در این راستا بعضی سفارتخانه ها اقدام به ایجاد تنوع در ارائه خدمات نموده اند تا حضور و اتلاف وقت شهروندان به حداقل ممکن برسد. ایجاد کانال های پستی و ارسال مدارک به وسیله پست، افزایش خطوط تلفن پاسخگویی و ساعات آن و همینطور ایجاد کانالهای ارتباطی در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی از آن جمله است که می تواند برای هر دو طرف مفید بوده و رضایت خاطر بیشتری را برای هموطنان فراهم کند.

در این راستا هوای اصفهان نیز برای صیانت از حقوق شهروندان کشورمان در نقاط مختلف جهان و همچنین بازتاب اقدامات نمایندگی های کشورمان برای ارائه خدمات بهتر، آمادگی تهیه گزارش یا انتشار نظرات در این خصوص را دارد.

گزارش از علی حیدری

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، کنسولگری ایران در ترکیه در روزهای شیوع کرونا چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، کنسولگری ایران در ترکیه در روزهای شیوع کرونا چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید