10 کلیشه آزاردهنده ی فیلم های ترسناک

به گزارش هوای اصفهان، در حالی که ژانر فیلم ترسناک طی چند ده گذشته بسیار توسعه یافته و سر و شکل متفاوت تری پیدا نموده است، هنوز هم کلیشه های آزار دهنده ای در بین بعضی از آن ها وجود دارد که انگار قرار نیست از بین بروند. در ادامه 10 تا از بدترین کلیشه های تاریخ فیلم های ترسناک را نام می بریم.

10 کلیشه آزاردهنده ی فیلم های ترسناک

تماشای فیلم های ترسناک کلیشه ای شاید سرگرم نماینده باشد. تعداد زیادی تروپ (کلیشه) تکرار شونده وجود دارد که از ویژگی های این ژانر است. یک ماشین قدیمی قراضه که روشن نمی گردد، یک عروسک عجیب با روح اهریمنی یا حتی یک صحنه تعقیب و گریز دراماتیک که بازیگر اصلی مدام در آن به زمین می افتد نمونه هایی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  • 10 فیلم ترسناک دهه 70 میلادی که راستا ژانر وحشت را عوض کردند

در یک برهه زمانی، هر یک از این سکانس ها طرحی تازه و خلاقانه محسوب می شدند. اما در حالی که سازندگان فیلم بر روی همان تکنیک ها و کلک های قدیمی مانور می دادند، تماشاگران آغاز به حدس زدن چیزهایی می کردند که بارها در این ژانر تکرار شده بود. وقتی بتوانید حدس بزنید که چه اتفاقی در یک فیلم ترسناک رخ خواهد داد، قطعا هیجان و ترس کمتری به سراغتان می آید. برخی از فیلم های ترسناک سعی در براندازی این کلیشه ها دارند، در حالی که برخی دیگر با بی تفاوتی به نیاز مخاطب از آن ها استقبال می نمایند.

1. ماشینی که روشن نمی گردد

از ارواح خبیثه (Poltergeist) محصول 1982، لپرکان (Leprechaun) محصول 1993 گرفته تا فانتوم ها (Phantoms) محصول 1998 و کشتار با اره برقی در تگزاس (The Texas Chainsaw Massacre) همه در چه چیزی مشترک هستند؟ همه آن ها اتومبیل هایی دارند که روشن نمی شوند! در حالی که اتومبیل ها بیشتر اوقات قابل اعتماد هستند، به محض اینکه آن ها را در یک فیلم ترسناک قرار دهید بلافاصله از کار خواهند افتاد. اولین باری که از این ایده در یک فیلم استفاده شد، احتمالا یک تجربه نفس گیر برای مخاطب بود. اما ما بارها این سکانس را در فیلم های مختلف دیده ایم و دیگر برایمان ترسناک نیست و حتی قابل پیش بینی هم هست و باید بگویم که انتظار چیز تازه و متفاوتی داریم. علاوه بر این سکانس مشابه دیگری هم مربوط به ماشین ها وجود دارد که با نزدیک شدن قاتل به ماشین در حال فرار، ماشین ناخودآگاه از کار می افتد و خاموش می گردد. فکر می کنم ماشین ها از قاتل می ترسند و قالب تهی می نمایند!

2. استفاده از اصل غافلگیری برای ترساندن مخاطب

غافلگیری پایه و اساس فیلم های ترسناک است. سازندگان فیلم های ترسناک تضمین می نمایند که مخاطبان را با این تکنیک در جای خود میخکوب نمایند. به هر حال، از نظر علمی ثابت شده است که یک سکانس غافلگیر نماینده مناسب، هورمون های محرک را در انسان آزاد می نماید. اما این تکنیک به قدری استفاده شده اند که مفهوم آن دیگر خسته نماینده شده. ناگفته نماند، بسیاری از فیلم های تحسین شده منتقدان از این سکانس ها بسیار کم دارند یا اصلا ندارند. درخشش (The Shining)، روانی (Psycho)، سکوت بره ها (The Silence of the Lambs) و کری (Carrie) نمونه های خوبی از فیلم های ترسناک هستند که به ندرت به ترساندن مخاطب با صدای بلند یا تصویر غیر منتظره اکتفا می نمایند تا به قول خودشان بیننده را غافلگیر و در جای خود میخکوب نمایند.

3. تلفن همراهی که در مواقع خطر از کار می افتد

هرچه فناوری تلفن همراه بهتر گردد، تماشای این حیله دشوارتر می گردد. در حقیقت، فیلم های ترسناک قبل از اینکه تلفن های همراه اختراع شوند، سکانس های بسیار ساده تری داشتند. شرح یک تلفن ثابت معیوب بسیار قانع نماینده تر از یک ابزار با تکنولوژی پیشرفته مانند موبایل است. اما به محض اینکه تلفن های همراه به یک وسیله پرمصرف و عادی در زندگی روزمره تبدیل شدند، سازندگان فیلم مجبور شدند راهی برای جا دادن آن ها در فیلم پیدا نمایند. کاش کارگردان ها شرح دهند که چگونه با وجود امکان تماس ضروری حتی در جایی که آنتن نیست، باز هم کار نکردن آن را توجیه پذیر جلوه می دهند؟ در بسیاری از فیلم های ترسناک می بینیم که دقیقا زمانی که کسی در خطر است و تنها وسیله یاری خواهی اش تلفن همراهش است، درست در همان لحظه به هیچ وجه نمی تواند با جاهایی مانند 911 (یا همان 110 خودمان) تماس بگرد. نمونه های آن را می توانید در تو بعدی هستی (Youre Next) محصول 2011 و شماره 10 خیابان کلاورفیلد (Cloverfield Lane) بیابید.

4. زیرزمین های بسیار تاریک

خیلی از صحنه های فیلم های ترسناک در یک زیرزمین تاریک و وحشتناک اتفاق می افتند. در این مرحله، شما می دانید به محض اینکه قهرمان داستان از پله های چوبی ترسناک به پایین می رود، چیزی ترسناک در شرف رخ دادن است. انتظار کف های سیمانی، منبع نوری که معلوم نیست از کجاست و جیغ و فریاد و ترس اغراق شده زیادی دارید. برخی از شخصیت ها چاره ای جز رفتن به زیرزمین ندارند، مانند فیلم های میزری (Misery) محصول 1990 یا برو بیرون (Get Out) محصول 2017 اما وقتی آن ها آزادانه چنین کاری را انتخاب می نمایند، نباید تعجب نمایند که با سرنوشت وحشتناک خود روبه رو می شوند. همین موضوع برای اتاق های زیر شیروانی تاریک در عمارت های عظیم و قدیمی هم صدق می نماید.

5. زمین خوردن قهرمان زن داستان

در طول دهه ها، ژانر فیلم ترسناک در زمینه های زیادی پیشرفت داشته و شامل بسیاری از بازیگران زن درجه یک، از میا (با بازی جین لوی) در مرده شریر (Evil Dead) محصول 2013 تا اولین ابوت (با بازی امیلی بلانت) در یک مکان آرام (A Quiet Place) محصول 2018 می گردد. پس چرا هر وقت یک زن در این فیلم ها در حال فرار است به زمین می افتد؟ در چنین سکانس هایی معمولا می بینیم که یک زن که از قضا قهرمان داستان هم هست، با کفش های کتانی روی زمین کاملا صاف می دود و یک نیروی غیبی باعث زمین خوردن او می گردد. خنده دار است اما این اتفاق در فیلم های ترسناک زیاد می افتد. اما چرا این اتفاق می افتد؟ در بیشتر اوقات، این فقط یک روش سریع و آسان برای توجیه چگونگی رسیدن قاتل به شخصیت اصلی داستان است. شاید هم کارگردان میخواهد ترس بازیگر را در آن لحظه نشان دهد، اما بهتر است راه متنوع تر و تازهتری پیدا نمایند چون این تکنیک بیشتر از ترساندن ما را می خنداند!

  • 12 قهرمان فیلم های ترسناک که در سخت ترین شرایط زنده ماندند

6. فرار از دست قاتل به طبقه بالا

این کلیشه در برترین حالت منطق فیلم ترسناک است. هنگامی که یک قاتل شما را تعقیب می نماید، بدترین مکان برای فرار از دست او دویدن به طبقه بالا است، به کجا می خواهید فرار کنید؟ قصد دارید از پنجره به بیرون بپرید؟ فیلم جیغ (Scream) هم حتی از این کلیشه استفاده نموده. شاید در برترین فیلم های ترسناک هم این طور به نظر برسد که برترین راه فرار از دست قاتل، پناه بردن به اتاق های طبقه بالای خانه است، شاید در آن لحظه گزینه دیگری به فکر فراری نرسد. این را می توان غریزه مرگ وزندگی نامید اما تا امروز به ما به اسم بیننده ثابت شده که حتما در خانه هایی که لوکیشن فیلم ترسناک هستند، هم مکان های بهتر و هم فرصت مناسب بسیاری برای فرار وجود دارد.

7. جدا شدن از هم در بدترین و ترسناک ترین شرایط

آیا هیچ یک از شخصیت های فیلم های ترسناک درباره رفاقت چیزی شنیده اند؟ گویا نه، زیرا در بسیاری از فیلم ها دیده می گردد که گروه دوستانی که در شرایط بدی گیر افتاده اند تصمیم می گیرند به محض این که فرصت پیدا نمایند از هم جدا شوند. پویایی گروهی تقریبا همواره در یک فیلم ترسناک سرگرم نماینده تر است و تقسیم بازیگران اصلی باعث ایجاد مجموعه ای از داستان های جداگانه می گردد که تقریبا همواره به کشتار و خونریزی ختم می شوند. دو فیلم که چنین اتفاقی در آن می افتد آدینه سیزدهم؛ خون تازه (Friday the 13th: The New Blood) و موجود (The Thing) محصول 2011 هستند. در فیلم کمدی ترسناک هوشمندانه کلبه ای در جنگل (The Cabin in the Woods) محصول 2012، به طنز به این موضوع پرداخته شده که چرا جدا شدن دوستان از هم در شرایط سخت ایده خوبی نیست.

  • 20 فیلم کمدی ترسناک برتر دنیا

8. قاتل شکست ناپذیر

گاهی اوقات اشرار فیلم های ترسناک موجودات ماورایی، نامرئی یا فرازمینی هستند. در این شرایط منطقی است که آن ها تا حدی شکست ناپذیر باشند اما وقتی قاتل انسانی است که از گوشت و استخوان ساخته شده است، باید در معرض همان آسیب هایی قرار بگیرد که بقیه ما هستیم. بارها دیده شده که با وجود ضربات مهلکی که کاراکتر خوب یا فراری فیلم به شرور داستان می زند، باز هم او بعد از چند لحظه از جا برمی خیزد و به سمت آن ها حمله می نماید. فقط نگاهی به جیسون در فیلم آدینه سیزدهم (1980) یا فردی کروگر در کابوس در خیابان الم (A Nightmare on Elm Street) محصول 1984 بیندازید. یک علت وجود دارد که آن ها بسیار نمادین هستند. چون هیچ کس نمی تواند راهی برای خلاص شدن از شر آن ها برای همواره پیدا کند.

  • 10 فیلم ترسناک لاوکرفت (وحشت کیهانی) از برترین تا بدترین

9. عروسک های عجیب و ترسناک

برجسته ترین نمونه تروپ عروسک های عجیب، فیلم بازی بچگانه (Childs Play) است که چاکی، یک اسباب بازی بی ضرر بچه ها را به کابوس همیشگی آن ها تبدیل نموده است. اما این کلیشه مدام تکرار می گردد، از محافظان یابنده (Finders Keepers) محصول 2014 گرفته تا پسر (The Boy) محصول 2016 و آنابل (Annabelle) محصول 2017. اگرچه فیلم های ترسناک معمولا مناسب بچه ها نیستند و همواره در ابتدای فیلم و در تبلیغات این موضوع گوشزد می گردد، اما اینکه عروسک که یک نماد است به اسم سلاحی برای کشتار به کار گرفته می گردد نکته خاصی و دلهره آوری است.

10. فیلم هایی که بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده اند

عظیمترین مشکل این کلیشه تکراری فیلم ترسناک این است که هرگز در واقع درست نیست. به اسم مثال فرنچایز احضار (The Conjuring) را در نظر بگیرید. در حالی که اد و لورین وارن در حقیقت محققان ماوراالطبیعه ای بودند که چندین خانه خالی از سکنه را آنالیز می کردند، فیلم ها برای داشتن جلوه ای دراماتیک تر، زیباتر و ترسناک تر، آن قدر شاخ و برگ اضافه پیدا کردند که از اصل موضوع بسیار دور شدند. متاسفانه، بازخوانی تاریخی وقایعی که از آن ها فیلم ترسناک می سازند شما را خیلی نمی ترسانند. یک فیلم ترسناک که براساس وقایع واقعی ساخته شده است مانند یک همبرگر فست فود است که ادعا می گردد از 100 درصد گوشت گاو خالص ساخته شده است و هرگز نمی تواند به طور قطع به شما اطمینان دهد که این ادعا درست است یا خیر. مهم این است که چنین فیلم های ترسناکی کمی به دستکاری و کم و زیاد شدن نیاز دارند اما شاید بهتر باشد مهر داستان واقعی از رویشان برداشته گردد.

  • 5 فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شده اند

منبع: screencrush

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 کلیشه آزاردهنده ی فیلم های ترسناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کلیشه آزاردهنده ی فیلم های ترسناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید